Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 13 januari 2016

Förskola anmäld för att ha visat Alfons Åberg

En förskola har blivit anmäld för att ha visat barnen en Alfons Åbergfilm. Ett av barnen blev väldigt skrämt och drömde hemska mardrömmar efteråt. Det här har väckt uppmärksamhet på bla Facebook. Förskollärare ondgör sig över att det kan finnas så fåniga föräldrar. Och att det är en sån tur att de flesta föräldrar är vettigare. Och att det är jättebra med Alfons när man jobbar med värdegrund. Och hånar föräldrarna och undrar vad det stackars barnet får se på hemma.

Min första tanke var också att det verkade lite löjligt. Men ändå...barnet blev skrämt. Det är föräldrarnas barn. Föräldrarna har inte kunnat välja vad barnet ska se. Det är förskolan som bestämmer. Hur löjligt det än är att föräldrar reagerar på att deras barn blivit skrämd av en film och drömmer mardrömmar efteråt så,..är det ändå inte lite märkligt att någon annan bedömer vad deras barn ska möta för filmer, böcker, samtal, lekkamrater, leksaker, mat, sovtider...Egentligen.

Men...säger någon....man kan ju inte styra allt vad ens barn möter i form av intryck från världen. Nej, det kan man inte. Men världen kan vidgas lite i taget. När barnet är litet kanske föräldrarna vet nästan allt som barnet är med om. Så blir det lite större och möter lite mer av världen på egen hand. Förskolebarn är små. Kanske är det mer lagom att möta världen när man är så stor att man tål lite mer. Förstår lite mer. Kan berätta hur man tänker och vad man varit med om lite mer hemma. Eller så behöver det inte vara förstås - alla tycker inte så. Vissa föräldrar tycker att det är helt ok att andra bestämmer om deras barn - vilken mat de ska äta, vem de ska leka med, vad de ska höra för sagor, vilka filmer de ska se...och då är det helt ok. För då har man valt det själv. Att vi i detta land är fråntagna rätten (eftersom förskola inte egentligen är frivillig utan av ekonomiska skäl snudd på obligatorisk) att bestämma vad våra barn ska möta är däremot inte ok. Det är fel. Det måste vara fel.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Kul att höra! Trodde jag var ensam om att tänka i de här banorna. Men det är lätt att snöa in på själva Alfons - tycka att det är löjligt att ett barn kan bli rädd och ännu löjligare att föräldrar har en åsikt och dessutom anmäla...men det är själva principen jag reagerar på...att föräldrar inte riktigt längre har med barnens fostran att göra, inte har full kontroll eller vetskap på vad ens riktigt små barn är med om...att det är helt ok att andra tar den rollen...

      Radera
  2. Alltså Alfons med monsterbilderna är ganska otäcka och gillar inte heller dem där barnen blir mobbade eller slåss. De har några år på nacken. Kanske är det löjligt av föräldrarna att anmäla, men blev de bemötta illa så kan jag förstå dem. Varför ska barnen ens se på film på förskola? Är det den superviktiga pedagogiska verksamheten alla talar om?

    Blir föräldrarna bemötta med att de är löjliga och att man inte kan dalta hur som helst så förstår jag att de anmälde. Var filmen lite läskig så borde man ha diskuterat den efteråt tillsammans osv. Beror helt på hur det sköttes. Man är inte löjlig för att man inte tycker att det är ok att bli hånad om förskolan visar filmer ens barn mår dåligt av hela nätterna.

    Och nej, jag tycker inte att det är ok att andra vuxna bestämmer vad som är ok för mina barn eller inte. Inte vad de ska äta, hur de ska klä sig eller vilka filmer de får se. Jag kommer antagligen att bli en skitjobbig mamma enligt en och annan lärare, men mår de dåligt av sin skoldag, vem ska hjälpa dem annars om inte jag?

    Och ett tillägg, mina barn får se betydligt läskigare saker än Alfons, men det var liksom inte poängen. Man måste få skydda sina barn utan att bli kallad löjlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med.

      Mina barn får för övrigt också se betydligt otäckare saker än Alfons. Men det är jag som har bestämt, mitt beslut och jag kan bedöma om barnen tål det eller inte. Jag kan avläsa deras reaktioner. Jag kan förklara om de funderar. Jag kan fundera över vilka val jag gör.

      Som sagt...det jag reagerade på är att vi i detta land inte får bestämma över hur och var våra barn ska fostras. Vi borde ha rätten att bestämma över det själva.

      Radera