Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 27 april 2018

Engelska!

Sonen i 7:an jobbar vidare med engelskan! Vi jobbar med texter och översättning och låter grammatiken komma i den takt den tas upp i främst översättningsövningarna men också i texterna. Idag var sonen hemma frånskolan eftersom de hade idrottsevenemang hela dagen och han var så förkyld att det inte skulle varit bra att vara utomhus och sporta hela dagen. Vi jobbade lite hemma istället...matte och engelska blev det! 

Idag läste vi ett utdrag ur Alice i underlandet! Den är ju bara så bra! Och sonen gillade den också! Och språket är magiskt...vackert och poetiskt och underfundigt och lekfullt! Och en hel del svårigheter fanns det att titta närmare på! Det gjorde vi! 
Sen blev det dags för lite översättning! Vi kör realskrivningsstilar så de är ju tänkta att eleven ska klara av efter realskolans studier i engelska...alltså i motsvarande 1:an på gymnasiet. Men vi tränar ändå...Vi läser den engelska texten tillsammans och jag tar upp de svårigheter som finns och sedan får sonen översätta till engelska. Sen markerar jag de fel han gör och han får rätta. Slutligen går jag igenom de grammatikregler han ännu inte behärskar. Alla starka verb som finns i texten böjer vi...bra repetition och ibland är det något som ännu inte fallit på plats. I skolan vet jag inte riktigt hur det går till...det händer inte så mycket direkt. Inga läxor. Inga regelbundna prov. Inga prov alls förresten. Ibland något som ska skrivas ihop och redovisadas muntligt på plattan...som någon slags vlogg eller så. Och ibland någon uppsats. I mellanstadiet är det också lite si så där...de senaste veckorna har det tittats på film från UR, googlats och tittats mer på film. Vad som faktiskt går in och hjälper till att utveckla engelskkunskaperna är inte lätt att veta. Jag är glad över att på det sätt jag kan och har tid med försöka plåstra och se till att det blir lite mer än varken hackat eller malet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar