Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 16 oktober 2017

Måndagen är här...

...och för första gången på tre veckor är alla skolbarn i skolan! Det känns lite ovant! Morgonen ser ut precis som vanligt dock...tvätt och disk och plock...och så lite surfande...och snart ska jag och N sätta igång med vår dagliga skolstund! 

Helgen gick fort...vi jobbade mest med lite pauser för fika och så mys på kvällen förstås. Maken jobbar på med vår utbyggnad. Han isolerade vardagsrumsdelen och hann dra elen också! Han fick tid att börja laga en trasig mobiltelefon också och börja sätta sig in i hur han kan få in en motorvärmare i äldste sonens bil. Jag skötte markservicen...tvätt, städ, mat, läxor... 

Och så fixade jag i trädgården...klippte bort lite, satte ljung i blomlådan, planterade en astilbe, två höstastrar, en klematis och en strålrudbeckia jag köpt på utförsäljning på plantskolan!
                                     
Det är härligt i trädgården nu...fast allt är på väg att ge upp...gå in i vila...men det är ett lugn som jag gillar. Och det är vackert mitt i all förödelse...färgerna som förändras och blir mer intensiva innan de blir bruna...formerna som mjukas upp och faller samman...eller stelnar i någon slags blomsterfossiler...bruna stela frökapslar som spretar...
 
Solrosorna fortsätter att sprida glädje! 
Funkiorna sjunger på sista versen och är snart bara slaskiga högar av förmultnande växter. Men än är de vackra på sitt sätt! 

Fläderns mörka bär hänger där som blanka svarta pärlor och glänser! 

Jordgubbsbladen stöter i rödbrunt! Vackert! 

En lite cykeltur hann jag och barnen ta också...först en sväng till en skog...vi hittade 4 stycken kantareller! Inte mycket men 6-åringen som älskar kantareller blev glad över att få dem stekta på en omelett till lunch dagen efter! Och sen slank vi in på affären och köpte lördagsgodis! Alltid roligt! 
En rolig och fin blå svamp hittade vi också! 
Maken åkte ett par vändor till olika byggaffärer och efter ett besök på Biltema kom han hem med en drönare! Den var jättenedsatt och kostade bara ett par hundralappar! Och de yngsta barnen blev jätteglada! De har önskat sig en sån här länge! Den skulle laddas först men efter ett par timmar var det dags att testa den! Inte så lätt men väldigt roligt! 
Kylan är på väg och varmare kläder och skor måste fram! En hel del finns på vinden och äntligen gick jag upp och hämtade ner de jackor och skor och kängor som verkade vara i rätt storlek. Och så skulle allt provas! Mycket jobb blir det! Men jag blev i alla fall glad...6-åringen hade både höstskor och vinterkängor och en ok jacka...en ny måste nog skaffas så småningom men den gamla duger ett tag i alla fall...och till 11-åringen fanns det hela tre jackor och höstskor och vinterkängor! 13-åringen hittade två jackor och ett par fina conversemockakängor! Nästan som nya! Så det är inte jättemycket vi måste köpa och det känns bra! 

Ja, så gick helgen...En helt ok helg mitt i all sin enkelhet! Och nu är det måndag och vardagsveckan ligger framför oss! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar