Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 29 december 2016

Mellandagar!

Mellandagarna går...en efter en...det är lugna dagar! I dag gick vi på promenad runt ett lagom långt elljusspår efter lunch! Vädret är härligt på sitt sätt...grönt och brunt och grått...lite vårigt nästan. Vi pratade om allt möjligt och 12-åringen var med och lyssnade på vuxenpratet...han lyssnade och deltog i samtalen...han börjar bli stor...Men sen gick han med småsyskonen också emellanåt...pratade och lekte med dem också.
De två yngsta har så mycket för sig...de lider ingen brist på lekidéer och fast det är nästan 5 år mellan dem leker de så bra tillsammans. 10-åringen berättar så mycket för sin lillebror...berättar om allt han vet och alla sina planer...och N blir imponerad...vill vara likadan, göra likadant! Men han låter sig inte hunsas...blir det lite gruff står han på sig och hävdar sin rätt...säger emot och argumenterar för sin sak. Det är härligt att se dem tillsammans...se hur roligt de har tillsammans. 
En ensam julkula hängde i en gran längs stigen! 
Naturen själv hade också pyntat..röda bär lös upp i allt det grå här och där! 
 Det är mysigt att gå med sina storebröder! 
 Inte är det vintrigt ute men ändå så vackert...de grå och bruna och beiga tonerna är så milda och lugna. 
 Det är mysigt att vara inne också! På eftermiddagarna och kvällarna ser vi på tv och spelar tv-spel eller brädspel! Det bästa vi sett under juldagarna är Pistvakt...jag köpte DVD:n till mina föräldrar i julklapp och vi fick också se den! Alla i familjen gillade den skarpt! Rolig historia, underbar dialog, härliga dansnummer....och så det där spelet mellan de tre bröderna! De som skrivit serien har verkligen hittat spelet som kan finnas mellan ett brödragäng! Inte bland vuxna då kanske men bland barn och tonåringar! Kaxandet, rivaliteten, den råa humorn och den starka lojaliteten när det gäller! 
 
Jag gillar inte tv-spel egentligen men jag tänkte att jag skulle vara lite snitsig och spela med! Och som tur var hade jag köpt ett nytt spel till 5-åringen - något slags racingspel...Sonic någonting! Och det passade mig! Bara att köra och gasa och försöka komma först! 
En av julklapparna barnen fick var ett brädspel - Ticket to Ride! Det har vi spelat några gånger sen julafton och det är riktigt roligt! 
 Så går dagarna...en efter en och snart är det nyårsafton och efter det börjar maken jobba igen. Men barnen har ledigt lite till! Det känns skönt! Det behövs! Lite vila och samvaro många dagar i sträck i kontrast till vardagslunken med skola och tidiga morgnar vareviga dag! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar