Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 19 december 2016

Näst sista julveckan!

Det går undan! Bara några få ynkliga dagar kvar till julafton! Det blir bråda dagar! Förra veckan jobbade vi på också! Vi hann både arbete och roligheter! Maken var bortrest hela veckan så det blev lite extra jobb med allt...och ett par av barnen var sjuka också...men det gick bra ändå!

Vad gjorde vi då?

- Jag målade om köksbordet och två dörrar samt dörrposter. De hade blivit så gulnade och trista! Men nu är de vita och fina igen!

- Jag bytte gardiner inför julen...röda, fina mönstrade jag ärvt av min farfar! Han hade dem på hemmet där han bodde de sista åren av sitt liv. Jag gillar de här gardinerna så mycket...de är så juliga!
- Jag och minstingen bakade en del...saffransbröd, ett par kaksorter. 10-åringen bakade pepparkakor.

- Jag och minstingen storhandlade...både sånt som behövdes inför veckan och en del till julhelgen.
- Jag och minstingen var på stan och handlade lite julklappar.


- Jag gjorde lite julfint på byråer och bord och i fönster...dammade och lade på nystrukna jullöpare, ställde fram lite mer julpynt.


- Vi följde med mormor och morfar till kyrkogården och tände ljus och så jagade vi julgranar...hittade ingen jag gillade tyvärr...



- Vi har varit ute i skogen...letat kottar och pinnar till julpyssel, promenerat, spanat efter fåglar, klättrat, byggt koja....


- Och så kom maken hem i lördags...och E fyllde 15 år! Vi firade med boeuf borguignone och crème brulée på kvällen och sen var han på bio - Star Wars - med några kompisar,


Och så ordnade vi kalas för honom på söndagen...mormor, morfar och farmor kom. Jag bakade två tårtor...en vit chokladmoussetårta och en valnötstårta med chokladkräm inuti.
Och nu är det måndag...mycket kvar att ordna men allt är under kontroll...listan på allt som ska göras är skriven! Vi har redan hunnit med lite idag...en sista kaksort bakad, en sorts matbröd ska snart bakas ut, ett par julklappar till är inslagna. När barnen kommer hem ska vi tillverka ett par hemgjorda småsaker att ge bort och göra lite papperspyssel till julgranen! 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar