Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 12 december 2016

Tredje adventshelgen...

...har kommit och gått! Vi hade det trevligt och lugnt och skönt!

I fredags pysslade jag och N på förmiddagen! Vi har ju den där pysselkalendern! Det är kul! Roligt att ta sig tid att pyssla ihop lite fina saker till jul. Idag var det en krans av papper vi skulle göra! Man skulle klippa ur en mängd händer i grönt papper och klistra fast på en kartongrundel! N kämpade på och klippte för brinnande livet...men det var väldigt jobbigt i längden så han fick sköta klistrandet medan jag klippte på! Fin blev kransen i alla fall! Nu hänger den på väggen i vardagsrummet! 
Efter lunch gav vi oss ut på en liten promenad...mötte storebror i skolan och tog sen en tur i skogen! Jag tänkte ta lite tallris...såg att de hade huggit ner några tallar på en rivningstomt som stått öde många år nu och där tallarna växer vilt och fritt! Det var kul att smyga i det höga gräset...barnen gömde sig och lurpassade på mig! 
På kvällen var vi på julavslutning på musikskolan! Snart 15-åringen spelade ett stycke av Ludovico Eunaudi och klarade av det riktigt bra! Efter det var det bara att ge sig raka vägen  hem och fixa till lite tacos innan tv-kvällen! 
I lördags blev det bara läxor och matlagning och promenad och tidningsläsning och fiolspelning...

Vi var ute och gick...skulle titta på några gamla skyttvärn som finns kvar från andra världskriget...de syns som några små kullar i en liten skog. Vet man om det kan man se fundamenten, rävar eller grävlingar? har grävt sig ner längs kanterna och gjort hålor på några ställen. 
Sen fick N syn på dagiset som ligger där bredvid skogen och han ville åka rutschkana! Här har mina äldre barn gått på dagis. Inte mycket...när de var ca 5 år, max 15 timmar i veckan... Känns som ett annat liv...gick runt och försökte minnas tillbaka...hur tänkte jag? Varför tänkte jag så annorlunda? Varför ville jag att de skulle vara här när jag i hela magen kände att det var helfel? Jag var väl dum i huvudet..medryckt av "kompistrycket" - alla andra barn fanns här...kompisar...tänkte att det var viktigt att få kompisar, jämnåriga...Så tänkte jag med mina tre äldsta. Sen blev jag tvungen att använda mig av dagis till de två yngre...jag pluggade ett år och behövde barnvakt helt enkelt. Men då visste jag precis hur jag tyckte i alla fall. Tittade på miljön...här ska barnen vara hela dagarna. Samma gård, samma rum, samma leksaker. Det ser trist ut. Sand, lekredskap, något som ska stimulera till matematiskt tänk! Inomhus....institutionsmiljö...tänkt för en enda sak...barnpassning. När vi gick ut genom grindarna gick vi förbi de minstas avdelning...de låga fönstren...här brukade det alltid stå några småbarn...händerna på fönsterbrädan, bara överdelen av ansiktena nådde upp...ansikten som följde en med blicken...uttryckslösa ansikten som liksom studerade en...undrade kanske om det var till dem, mamma eller pappa. När man hämtade och barnen var ute brukade alltid några barn komma fram...det slog aldrig fel. Frågorna..."när kommer min mamma?" "ska du hämta mig?" "är klockan fyra?" Det känns tungt ibland att jag gjorde något jag inte tyckte om...att jag lät barnen spendera tid här...jag önskar att jag kunde vrida tiden tillbaka och ändra på det. Men det kan jag ju inte...jag är ändå glad över att jag till slut kom fram till vad jag tycker och vad jag står för. 
På kvällen tittade vi på Nobelbanketten. Det är kul att se klänningarna och vad de äter och vilka som är där...Och så var det roligt att lyssna på talen. Gillade Bob Dylans tal mycket...om glidningarna i vad som verkligen är litteratur, om stor litteratur...Han tog upp att man i klassrummen studerar de litterära giganterna...Hemingway, Thomas Mann, Albert Camus...och då blev jag lite ledsen...inte studerar man stor litteratur i klassrummen längre i detta land. Varken utländska eller svenska. Deckare brukar det väl bli...

På söndagen började det snöa på riktigt! Det var härligt att ge sig ut i skogen! Man blir glad av snön, det vita, det ljusa!
På eftermiddagen blev det pepparkaksbak! De tre yngsta bakade på för glatta livet och degen krympte fort i bunken! Jag hann inte med att baka något själv mellan alla gräddningar! 
Till sist hann vi göra dagens pyssel - en ljuslykta med påklistrat papper! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar