Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 7 december 2015

Måndagsmorgon och helgbestyr!

Helgen har kommit och gått precis som vanligt! Måndag igen och redan andra veckan i december. Och det känns lite stressigt precis som det brukar. Några julklappar till som måste köpas, mer bakning och pyntning och så är det ett av barnen som fyller år också...Men det går nog bra, precis som det brukar. Bara försöka sluta stressa upp sig och ta en sak i taget.

Helgen var trevlig. Vi gjorde inget särskilt men det var fullt upp ändå. På fredagen kom far i huset hem från en veckolång jobbresa. Det var skönt att ha honom hemma igen tyckte vi alla. En flickvän kom på besök också och stannade över till på lördag. Och den andra flickvännen kom på lördagen och stannade till på söndagen. Det är roligt att ha mycket folk i huset. Ja, vi är ju alltid många här förstås... Men det blir lite festligare och lite pratigare och skrattigare när vi är ännu fler! Det är roligt när barnen kommer överens och de som hälsar på kommer in i stilen här och deltar i familjelivet.

Fredagen blev annars väldigt lugn. Mat och sen tv. Jag och maken tittade på "På spåret" precis som väl alla andra gör. Barnen tittade på en film på övervåningen istället. Maze Runner såg de och den var tydligen väldigt bra.

På lördagen sov vi länge och sen gjorde vi läxor. Matte och svenska. Sedan gick jag och de två yngsta barnen upp till en second hand-butik i närheten. Vi skulle se om det fanns något roligt julpynt. Vi hittade inte mycket men några röda gammeldags ljusstakar för 5 kr stycket fick följa med hem.
Men så sprang vi på ett dragspel! Och 9-åringen som älskar dragspel och drömmer om att lära sig. 1500 kr skulle de ha för det. Det kändes lite för dyrt och jag tänkte att vi kanske kan vänta och fundera lite. Men så kändes det lite fel. Vi ville ju ha ett dragspel och jag vet att de är dyra att köpa både nya och begagnade. Så jag ringde min mamma och bad henne komma och provspela för att se om det var något att ha. När vi stod och väntade kom en äldre herre förbi och konstaterade att det låg ett dragspel där. Jag skyndade mig och säga att det hade vi precis tagit. "Attans också då kom du före mig då!" utbrast han. Mamma och pappa kom och vi tittade på dragspelet och det såg bra ut. Mannen stod kvar och småpratade lite om dragspel och berättade om att han hade ett. Han hade fått det som 14-åring. Ett Hagströmer var det visst. Sen blev det så att det blev han som provspelade. Taubevalser och en tango. Och hans fru kom och pratade lite och tog några danssteg. Ett roligt inköp blev det!
Och det var inte slut med detta. För dragspelet låg bland de lite finare möblerna. Annars är det mest skräp. Men här stod några gamla skåp och ett såg lite extra ut. En sekretär i mörkbrun fanér var det. För bara 400 kr. Jag bestämde mig hastigt och lustigt för att det ville jag också ha. Men bara det passade där jag ville ha det. Ett telefonsamtal hem bekräftade att det passade alldeles perfekt! Så vi kom hem med ett dragspel och en jättefin sekretär! Jag känner mig fortfarande lycklig över våra fina inköp!

Många små roliga lådor finns det i sekretären. Barnen var mäkta imponerade och det är så väldigt praktiskt. Var sak på sin plats. Nu vet alla precis var suddigum, limstift, sybehören...finns. Vi går och fäller ner klaffen emellanåt och drar lite i lådorna för att kolla lite...det är så finurligt och trevligt. Särskilt de lådor som är lite dolda och luriga. Riktiga lönnlådor konstaterade 9-åringen nöjt.
På söndagen blev det bara matlagning, skjutsning till olika aktiviteter och bastubad. Och en kompis till småbarnen var här hela dagen och lekte kurragömma och tittade på film och ritade. Till kaffet kom hennes pappa in en sväng och tog en kopp tillsammans med oss. Flickvännen till A var också kvar så vi var ett helt gäng kring kaffebordet. Flera samtal på samma gång och sorligt och pratigt men så trevligt.

Men nu är det måndag och tyst och stilla i huset en liten stund till innan skolbarnen droppar in. Vi försov oss i morse. Vaknade inte förrän tjugo över sju. Men vi hann! I med ett par mackor framför det som var kvar av julkalendern och sen iväg! Tur vi bor nära skolan! Sen gav jag och N oss ut för att titta på kranbilen som var hos mina föräldrar. De skulle lasta av takpannor uppe på taket. Det var en härlig morgon. Ljuset var fantastiskt, ljusblått, kallt gult, underbart rosa, en skärva av månen sken klar och en enda stark stjärna bredvid månen. Kanske morgonstjärnan? Venus? 
Vi tittade en stund och sedan gick vi en promenad. Vi tänkte gå till ridskolan en bit härifrån men det blåste så kallt när vi kom ut på grusvägen som går den sista biten så vi vände. Men vi hann i alla fall se en massa gräsänder simma runt i bäcken och plötsligt kom två svanar flygande och landade i vattnet. Vackert!

 Svanarna skymtar längst borta!
 Så, då är vi redo för en ny vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar