Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 21 december 2015

Julbröd!

 
 Då är årets julbröd färdigbakat. I år blev det:
 
  • Vörtbröd som min pappa var snäll nog att ge oss. Det ligger i frysen och finns inte med på bild men det var väldigt gott.
  • Nils-Emils bröd som jag bakade förra veckan och som också ligger i frysen.
  • Ljust bröd med vallmofrö på.
  • Julbröd
  • Fröknäcke
Till en sån här limpa behövs:
25 g jäst
1 tsk salt
1 ägg
2 msk matolja
1 dl vetegroddar
6-7 dl vetemjöl
ägg och vallmofrö uppepå!
 
Blanda degvätskan som man brukar och blanda sen ner mjölet så det inte klibbar.
Jäs i 30 min.
Dela degen i en stor och en liten del.
Forma en limpa av den stora och gör en fläta av den lilla - lägg den på limpan.
Jäs i 30 min.
Pensla med ägg och strö på vallmofrön.
Grädda i 20 min i 200 grader.
Till 2 julbrödslimpor behövs:
 
50 g jäst
1 flaska porter eller svagdricka
1,5 dl mjölk
50 g smör
0,5 dl mörk sirap
2 tsk salt
1 tsk stött fänkål och 1 tsk malet pomeransskal
12 dl rågsikt
2-3 dl vetemjöl
 
Smält smöret och häll i porter och mjölk och värm till 37 grader.
Blanda degvätskan som man brukar.
Häll i kryddor och rågsikt och blanda.
Tillsätt så mycket vetemjöl att degen inte kladdar.
Jäs i 40 min.
Forma 2 limpor och dekorera med små degbitar. Jag tog ut med pepparkaksformar.
Jäs i 40 min.
Grädda i 45 min i 175 grader.
Om du vill att bröden ska bli lite blankare pensla med vatten när de kommer ur ugnen.
Till 3 plåtar fröknäcke behövs:
 
2 dl solrosfrön
2 dl sesamfrön
1 dl linfrön
4 dl vetemjöl
1 dl matolja
4 dl varmt vatten
 2 tsk salt
 
Blanda allt och bred ut tunt på 3 plåtar.
Grädda i 150 grader i 50 min.
Bryt i bitar eller skär bitar att bryta efter innan du gräddar.
 
 
Ja, nu är det nästan jul! Panik och förväntan i en salig blandning. Det känns lite overkligt i och med att det mer känns som vår än vinter men det är ju mörkt på eftermiddagarna så det blir väl mysigt ändå med tända ljus och så...Barnen har bara idag kvar i skolan. De kommer hem om ett par timmar. Och sedan är det äntligen jullov. Som vi längtat! Maken har redan lov och är igång och jobbar för fullt. Han handlar och lagar mat och snickrar på ett soffbord jag beställt! Jag bakar och städar. Barnen ska få hjälpa till när de kommer hem. De vill göra varsin sort julgodis och det är ju bra att de fixar det själva. Och så tänkte jag be dem putsa dörrhandtagen och gnida in ett par skåp med möbelpolish och hjälpa till att putsa kakel på toaletterna och i tvättstugan. Det brukar de tycka är skoj!
 
Minstingen längtar efter jullovet också! Han tycker det blir lov för honom också när alla bröder är hemma! I går tog vi en liten cykeltur hem till mormor och morfar och hjälpte till med att kolla in ett program på datorn - om hur man redigerar hemvideofilmer (så heter det väl inte men...) Det är mysigt att vara ute på utfärd med snart 5-åringen. Han pratar hela tiden - om allt möjligt intressant. Och han är så glad och snitsig. Han njuter av livet - full av upptåg och sprall! Här cyklar han genom en liten skog (man kan skymta honom lite bakom ett träd) - precis som bröderna alltid gjort! En grej som gått i arv. Cykla över stock och sten och komma fram till en liten backe och susa nedför! Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar