Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 14 december 2015

Luciahelg!

Det blev en riktig julpysslarhelg i helgen. Precis som det ska vara när det bara är 10 dagar kvar till julafton! Hjälp!
 
Vi började i fredags morse med luciafirande på barnens skola. 11-åringen var stjärngosse. Det är alltid roligt att vara med och se och lyssna när barnen gör något extra i skolan. Det var i och för sig ganska strängt i år så vi kände oss inte direkt välkomna men det var ändå roligt och 11-åringen var så stolt och glad över att vi var med och tittade. Först blev alla ca 20 föräldrar utkörda ur gympahallen där vi hade satt oss läng väggarna allra längst bak. De visste inte ens om barnen skulle få plats. Sen, när alla barn tagit sig in, smög vi in igen och tog plats. Det gick bra. Vi fick plats. Sedan sa någon på ett mycket strängt sätt att vi inte fick filma eller ta kort (i det näst intill nattsvarta rummet). Jag fattar, man ska inte ta kort och lägga ut på andras barn. Men tonen...lite vänlighet har aldrig skadat! Men sen kom barnen! Och det var en överraskning! Med höga klara stämmor tågade de in! Och så fortsatte de sjunga klart och tydligt...artikulerade och höll ton. Det var så vackert! Efteråt frågade jag sonen hur det kom sig att de sjöng så högt. Annars brukar man få spetsa öronen ordentligt för att urskilja både melodi och text. Men musikläraren hade sagt åt dem att ta i annars skulle de skämma ut sig. Och han hade varit arg när de inte ansträngt sig. Och han hade varit glad och berömt när de började göra bra ifrån sig! Bra metod tror jag! Den funkade i alla fall och barnen var mycket stolta!
 Hemma har vi tagit fram lite mer julpynt. Vi håller inne på tomtarna än så länge men ett luciatåg har kommit fram, och två stora nötknäppare från Tyskland som vi fått av min mans mamma...
 ...en burk med ett doftljus från Lagerhaus. Det luktar så gott att man inte kan låta bli att sniffa lite när man går förbi.
 ...och en amaryllis slog ut lagom till fredagen!
 På lördagen gick vi till mina föräldrar och fikade. Mysigt!
 Och stämningsfullt att ge sig hemåt i den sena eftermiddagen i mörkret och kylan!
 Igår åt vi luciafrukost framför tv:n. Mysigt att sitta tillsammans och njuta av vacker musik och sång.
 Sen var det härligt att ge sig ut i silvervärlden därutanför. Hela trädgården var täckt av frost och det knastrade så härligt under fötterna och röken stod som kvastar ur munnarna på oss!
 Efter lunch satte vi igång med att bygga pepparkakshus...ja, eller pepparkaksgrejer i alla fall. De fyra yngsta barnen ritade upp varsin sak de ville bygga och sen gjorde jag ritningar. 14-åringen gjorde sin egen ritning. Sen kavlade alla och jag och 14-åringen limmade ihop med smält socker. Och så fick var och en garnera sin egen. Det gick smidigt och bra men efteråt var jag rätt mör...och händerna var ganska svedda...
Så var det måndag och sista veckan före jul! Det känns härligt men ganska stressigt. I lördags kunde man läsa att julen är ojämställd här i Sverige. Det är fler kvinnor än män som planerar julen och kvinnorna lagar mer mat och gör mer julgodis än vad männen gör. Detta är jobbigt för kvinnorna eftersom de också jobbar. De blir ännu mer dubbelarbetande än vad de redan är under julen. På tisdag kommer rapporten som beskriver detta problem. Jag förstår problemet. Fast det är ändå fascinerande att man gör såna här rapporter. Jag ser framför mig hur någon identifierar ett problem, funderar ut hur man ska undersöka det, engagerar medarbetare, utför en undersökning, skriver ihop en rapport...Fast det är tydligen Livsmedelsföretagen som tagit fram undersökningen. De vill väl komma på att man ska köpa allt färdigt. Det gynnar ju både tillväxten och jämställdheten. Hur som helst är det nog jobbigt det där med julstressen. Tycker ju själv att jag blir stressad och att extraarbetet är påfrestande ibland. Och jag har ju inget förvärvsarbete. Hur ska det då inte kännas när man ska klämma in julförberedelserna också? Det är nog tufft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar