Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 23 maj 2013

6 av 10 förskolebarn lider av tinnitus!

Jag läser på Lärarnas Nyheter att 6 av 10 barn lider av tinnitus innan de börjar skolan. Det är tydligen inte bara hög ljudvolym och stora barngrupper som orsakar problemen. Barnens korta hörselgångar drar ihop sig av den stress de upplever i stora grupper. Forskare har visat att det är utom allt tvivel att barn som utsätts för höga ljudnivåer har sämre förutsättningar att lära sig läsa och räkna. Texten avslutas med att slå fast att alla har att vinna på mindre barngrupper.

Vad är det vi gör med våra små barn? Får man göra så här?

Jag blir så ledsen när jag läser detta. Tänker på barnens små hörselgångar. Det låter så dumt på ett sätt. Glad att vi får reda på vad stressen gör med deras hörselgångar men samtidigt förstår väl var och en att små barn inte ska tillbringa sina dagar ihop med massor av andra barn och främmande vuxna? Det är inte bara hörselgångarna som är små. Hela det lilla barnet är så litet. Det ska väl vara hos sin mamma! Det är så konstigt att vi måste forska fram något som borde vara så självklart. Små barn ska vara hos sina föräldrar. Där känner de sig trygga och lugna. Så har det varit i alla tider. Det har gått bra. Det skulle nog gå bra nu också om vi bara fick försöka!

Känner mig ibland som en sån där liten rumpnisse: voffor gör di på detta viset?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar