Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 14 juni 2012

Sommarlov, piroger och en fundering!

Igår var det skolavslutning. En fin dag med solsken och fin avslutning på barnens skola. Eftersom vi hade ett födelsedagsbarn i familjen - en nybliven 6-åring - bestämde vi oss för att åka till stan och äta på McDonalds tillsammans med barnens mormor och morfar. Min man kom också och åt tillsammans med oss. Barnen var spralliga av sommarlovsstämningen - nästan som kalvar på grönbete!


En sak funderade jag lite på i alla fall. En sak jag funderar på varje skolavslutning. Rektorn håller sitt sommartal och alltid sägs det att barnen nu ska njuta av sovmorgnar och leta efter egna smultronställen. De ska bada och slappa och njuta av sommaren för att åter ses utvilade till hösten. Många av barnen går direkt till fritids efter skolavslutningen. Många barn gick till fritids i morse också och ska göra det flera veckor av det här sommarlovet. Barnen som är yngre går till dagis som vanligt så länge föräldrarna inte har semester. Barnen som är för gamla är ensamma hemma de veckor föräldrarna inte är lediga. Är det verkligen sommarlov? Ska det verkligen vara på det sättet? Ibland funderar jag på hur barnen ska orka resten av sina liv. De får slita så hårt från det de är små, gå i selen som det heter. Hur ska de få krafter och lust att orka fortsätta till de blir gamla?

Till kvällen gjorde jag köttfärspiroger! Min mamma gjorde såna när jag var barn och jag älskade dem! Mina blev inte så fina som hennes - jag hade för bråttom - men de blev väldigt goda och uppskattade av hela familjen.



Deg till 12 st:

25 g jäst
2,5 dl ljummet vatten
2 msk olja
0,5 tsk salt
6-7 dl vetemjöl

Gör en smidig vetedeg och låt jäsa i ca 1 timme.

Gör under tiden köttfärssåsen:

300 g nötfärs
1 gul lök
1 msk smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 msk chilisås
1 tsk torkad timjan
1-2 tsk sambal oelek
1 finhackad vitlöksklyfta

Bryn köttfärsen och tillsätt det andra.

Kavla ut degen till en kaka på 30 ggr 40 cm. Skär den i 10 ggr 10 stora bitar och lägg en klick köttfärs på varje del. Vik till trekanter och pensla med ägg.

Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 15 minuter.
 Servera med grönsallad och crème fraiche smaksatt med pressad vitlök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar