Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 11 juni 2012

Förändring och lite mat!

Första färskpotatisen! Underbart gott! Till det blev det ugnsbakad lax och pepparrotscrème fraiche. Laxen är hur lätt som helst att göra. Jag lägger bara laxbiten i en ugnsform och sedan kan man smaksätta den med lite vad man tycker. Den här gången blev det rivet citronskal, salt och vitpeppar.


Till efterrätt skulle vi marängsviss. Fast sedan bestämde barnen att vi även skulle använda den ananas och de passionsfrukter som låg i fruktfatet. Hackad ljus choklad fick också komma med! Sött och gott!


Trädgården har gått in i nästa fas. Syrenerna är nästan utblommade, fruktträden har tappat sina blommor för längesedan, lökväxterna är borta också. Inget annat (förutom kantnepetan) har riktigt kommit igång på allvar men mycket står i startgroparna. Det är något visst med det ännu inte färdiga också. Jag njuter att att betrakta allt som snart ska visa sig.  







Det är förändring i luften och det är spännande att varje dag spankulera runt i trädgården och ta del av förändringarna. Ibland är det bara något litet som händer och ibland går det oväntat fort.

Om jag ska dra paralleller till livet utanför trädgården anar jag förändringar där också. När jag blev mamma för drygt 14 år sedan var det vanligt att man skaffade 2 barn på raken, 2 år isär. De flesta av mina bekanta ammade ca 6-12 månader, var hemma ca 1,5 år. Nu är jag en annan typ av mamma än jag var på den tiden. Jag är äldre, är inte ute på öppna förskolor och lekparker på det sätt jag var då - tiden finns inte och lusten att umgås med mina småttingar på egen hand och ta hand om mitt hem innan resten av familjen droppar in efter skola och jobb är stor. Men jag noterar förändringar. Jag tror inte att man skaffar barn lika tätt. Jag tror att man lämnar barnen tidigare på dagis. Jag tror inte att man ammar lika länge. Men jag märker också att man pratar mer om att kunna vara hemma hos sina barn. Det hörs fler röster om att det kanske finns andra sätt att leva än att vara hemma det där året och sedan sätta igång som vanligt igen. Ibland tänker jag att de kvinnor (och män) som driver den här förändringen är vår tids suffragetter! Kvinnor som kämpar för jämställdhet! Kvinnor som vill ta tillbaka sina rättigheter! Fast nu har vi redan uppnått rösträtt, rätt till utbildning, rätt till att söka vilka arbeten vi vill. Det som saknas nu är rätten till moderskapet/föräldraskapet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar