Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 21 juni 2012

Blomlådor och fisksoppa!

Penséerna har fått flytta ur blomlåda och krukor och lämnat plats för pelargonerna. Några penséer hamnade i en rabatt men de flesta satte jag i en gammal drickalåda.


Pelargonerna måste tyvärr skyddas så de får flyttas hit och dit. Ganska jobbigt eftersom krukorna är tunga! Anledningen? 1-åringen har fått för sig att han måste dra upp de än så länge klena stjälkarna när han kan! Jag hoppas på att blommorna ska hinna växa till sig lite innan han helt lyckas ta död på dem!


I en annan låda, en fyrverkerilåda barnen hittade en nyårsdag på ett gärde, satte jag ruccolafrön för några veckor sedan. De börjar komma upp fint nu!


Igår kväll åt vi fisksoppa och hembakade baguetter. Jättegott! Fisksoppan är en gammal favorit. Vi har försökt hitta någon som är godare men ännu inte lyckats!

 Recept till 4 p.

4 laxfiléer i 3 cm kuber
6 hg räkor med skal

Fräs i olja:
1 purjo i breda strimlor
1 finhackad vitlöksklyfta
4 dl morötter i tunna stavar (ca 5 cm långa)

Tillsätt och sjud i ca 10 min
2 dl vatten
2,5 dl vitt vin
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl crème fraiche
2 msk hummerfond
0,5 g saffran
1 tsk torkad timjan
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Tillsätt:
laxen och sjud i 3 min

Tillsätt:
räkor och låt bli varmt.

Dekorera  med timjan. (Vi hade ingen hemma igår så det skippade vi!)


Istället för att köpa baguetter är det lätt att baka egna. De här kommer från en gammal bok av Anna Bergenström (Annas mat) och de är superenkla att göra och väldigt goda!

Recept:

6 dl ljummet vatten
1/2 paket jäst
2 tsk salt
1,3 l vetemjöl

Smula ner jästen i vattnet och rör om. Häll på salt och mjöl och rör om. Jag brukar göra degen i en vanlig degbunke istället för i hushållsassistent. Degen ska vara så lös att det inte är jobbigt att blanda ihop den.

Låt degen jäsa under duk i 2 timmar.

Sätt ugnen på 250 grader.

Häll ut degen på väl mjölat bakbord och knåda den INTE! Skär degen i tre delar och fös bara ihop dem till avlånga baguetter. Mjöla de utbakade bröden lätt och vrid dem i spiral och lägg över dem på bakplåten.

Jäs i 10-15 minuter.

Grädda i stark ugnsvärme i 15 minuter och sänk sedan värmen till 150 grader och grädda i ytterligare 15-20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar