Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 19 juni 2012

Minibaguetter, kycklingrullader och lite arbete!

I går bakade jag minibaguetter. De innehåller havre och blir saftiga och goda. Eftersom de är smala blir de lite "knaprigare" på ytan än tjockare baguetter. Barnen älskar de här och har jag överblivna köttbullar att lägga i blir de ännu lyckligare.

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
4 dl havregryn
0,5 msk salt
1 msk strösocker
ca 1,2 l vetemjöl

Blanda ut jästen med vattnet och tillsätt havre, salt och socker. Tillsätt så mycket vetemjöl att degen blir smidig.
Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
Baka ut ca 15 smala baguetter.
Låt jäsa i 25 minuter.
Grädda mitt i ugnen i 250 grader i ca 12-15 minuter.
Pensla de färdiga baguetterna med vatten.


Till kvällsmat gjorde vi kycklingrullader. Nu när det är sommarlov krävs det lite "uppstyrning" för att det inte ska bli för rörigt och planlöst - något som kräver sin man (ja, kvinna då!) när man är en vuxen och 6 barn i olika åldrar hemma. Första veckan av sommarlovet brukar vara lite turbulent innan alla har vant sig vid att vara tillsammans hela dagarna och funderat ut vad de egentligen vill göra. Jag håller hårt på att jag inte ska behöva göra allt själv och vill ha hjälp av åtminstone ett barn vid varje matlagningstillfälle. Fast jag behöver oftast inte tjata - det är kul att hjälpa till att laga mat!


Kycklingrulladerna är också uppskattade av hela familjen. Här kommer receptet:

Till 4 p:

4-6 kycklingfiléer
1-2 pkt bacon
1 dl färskost (man kan ta philadelphiaost och smaksätta med örter eller typ cantadou i valfri smak)
salt, peppar
tandpetare

Dela filéerna i smala längder, kanske 3-5 st per filé beroende på hur stora de är.
Blanda ihop philadelphiaosten med örtkrydda eller ta fram smaksatt färskost.
Lägg ut baconskivorna och bred på ost.
Rulla baconskivorna med ostsidan inåt runt kycklingen och fäst med tandpetare (ibland har jag bråttom och struntar i det och det brukar gå alldeles utmärkt ändå om man vänder rulladerna lite försiktigt)
Bryn baconet runt om.
Lägg lock på pannan och efterstek i ca 5 minuter.
Servera med grönsallad, någon kokt grönsak och ev pasta.


Jag har funderat lite på det där med arbete. Vad är arbete egentligen och hur värderas det? Är det inte så att man med arbete endast menar arbete som inbringar pengar. Annat arbete är kanske mer av en hobbyverksamhet? Eller har jag fel? Om vi skulle anlita en person som städade vårt hem skulle vi få begagna oss av RUT-avdraget. Likaså om vi vill använda oss av läxhjälp, gräsklippning, fönsterputsning osv. Men i vår familj är det jag som utför RUT-tjänsterna. Jag städar och tvättar, lagar mat och bakar, bäddar och diskar, dammsuger och torkar golv, förhör läxor och ger pianolektioner. Jag tar också hand om våra barn, alldeles gratis för samhället. Men mitt arbete är inte värt någonting. Är det inte lite konstigt egentligen? Fast man är så van vid att tänka att det arbetet man gör hemma inte är arbete. Det är något som ska skötas på kvällar och helger. Tänker på vad jag gjorde igår:

Gav barnen frukost
Diskade
Bäddade
Lade i en tvätt
Hängde en tvätt
Skjutsade barn till simskola
Handlade under tiden
Åkte hem med dem
Ute och lekte med 1-åringen i trädgården och sopade lite på uppfarten
Lagade lunch
Diskade
Bakade bröd
Tränade piano med en av barnen
Fixade fika
Ute i trädgården. Klippte lite på vår häck, sopade lite mer, städade lite i trädgården. 1-åringen  "hjälpte till"
Lagade kvällsmat
Hängde tvätt och vek en tvätt
Nattning av små barn

Ja, lite arbetsamt var det allt. Fast det kom ju bara min egen familj till godo och då är det väl inte så märkvärdigt. Men ändå värderar kommun och stat just den här typen av arbete och är villiga att betala en hel del pengar för tjänsterna - förskolepersonal, fritidspedagoger och de yrken som följer med på köpet - städ, mat, handläggare...Men det gäller bara om man gör det någon annanstans än hemma! Ja, jag är ju ingen ekonom förstås. Kanske är det lönsamt på något sätt som jag inte riktigt förstår.



           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar