Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 26 juni 2012

Musik!

Det har blivit mycket musicerande här hemma på sistone. 12-åringen och 10-åringen tränar på piano. Jag har köpt två olika nybörjarböcker men de är inte så roliga. Istället föredrar de att jag lär dem svårare låtar. De har lite olika strategier. 12-åringen låter mig spela en bit i taget och memorerar sedan in. Han försöker se samband och upprepningar. På sistone har han börjat föröka läsa noterna. Eftersom han spelar flöjt kan han ju de "vanliga" noterna medan vänsterhandens noter inte riktigt sitter än. 10-åringen går in för att läsa noterna och har blivit riktigt bra på det. Det är så roligt när man märker att barnen hittar något de verkligen tycker om att göra och även om det tar tid att hjälpa dem gör jag det gärna!


8-åringen och 6-åringen har börjat intressera sig för musik också. De har börjat spela lite flöjt. Jag hittade min egen flöjtbok från när jag gick i 2.an och alla barn spelade blockflöjt. Boken är riktigt bra - enkel och ändå går det ganska fort fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar