Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 1 juni 2012

Fredagsfika!

Idag blir det bullar till eftermiddagskaffet. Jag bakade ut halva degen som vanligt - med kanel - och andra halvan fyllde jag med nutella till barnens förtjusning.


Jag har också bakat chokladrutor med kaffe. Receptet kommer från min mormor. Mamma har berättat att de brukade göra de här kakorna när de ville ha något snabbt och gott när hon var liten. Kakorna påminner om chokladbollar och är väldigt lätta att svänga i hop.

Smält 175 g smör.Tillsätt 1,5 kkp socker, 4 kkp havregryn, 4 tsk vaniljsocker, 4 msk kakao och 4 msk kaffe. Rör i hop allt och tryck ut i en bakpappersklädd ugnsform (ca 33 ggr 23 cm). Grädda i 200 grader i ca 12 minuter. Skär i bitar.


Rabarberna har blivit riktigt stora och igår gjorde jag en sats saft. Jag gör saften i saftmaja - hur smidigt som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar