Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

lördag 17 mars 2018

veckan som gått---

..har varit bra! Alla barn har varit i skolan...första gången på ganska länge! Jag och N har levt på som vanligt...skött hushållet, gjort läxor, lagat mat, spelat fiol och piano, varit på barngymnastik, övningskört med snart 18-åringen...

och N och jag har haft vår vanliga skola...
Det går bra...vi jobbar vidare med matten...tiotalsövergången börjar sitta som en smäck! Sen blir det läsing och skrivstil och teckning och piano! Lite av varje, precis som vanligt. Det går framåt och jag känner mig lite ledsen när jag tänker på att vi närmar oss slutet på den här tiden...snart ska N i skolan och allt det vi byggt upp ska brytas och bli något annat. Hur ska vi hinna? Hur kommer det gå i matten och svenskan? Vad kommer att bli gjort? Kommer han orka och vilja spela så mycket piano som han gör nu? Kommer han att klara av att behålla sin energi och sin lust? 

Det är härligt att vara hemma och vara fri! Det är skönt att rå sig själv och över sin egen tid. Vissa veckor blir bara rutinjobb och andra blir allt möjligt annat! Så blev det denna veckan! 

På tisdagen var vi på stan...bibliotek och bokrea och lite klädinköp! På vägen in till bibblan passerade vi en grupp förskolebarn som lekte i blötan och snålblåsten. Små var de. Och som vanligt tänkte jag att ... vilken tur att mina barn inte behövt vara med om detta i någon större omfattning. Det sista inte alls. Det ser eländigt ut tycker jag. Små kroppar i färglada västar...ofta märkligt avskärmade från varandra och från de vuxna. 
På bibblan letade vi spännande faktaböcker och N som lyssnat på när en av storebröderna pluggat på om insekter och andra ryggradslösa djur ville hitta information om just insekter. Tre bra böcker kom med hem och de har varit roliga att läsa i! 
På bokerean var det också kul att gå och botanisera. Jag hittade ett par böcker av Ishiguro och en kokbok om fransk mat och N hittade en fin stor bok om grekisk mytologi! 
Under klädinköpen blev det lite trist! Tur att det fanns provhytter att ligga och vila sig i! 
Vi sover i vardagsrummet nu...det är mysigt på morgnarna...N som har sovmorgon ligger och drar sig lite längre än alla andra och det är alltid någon storebror som får lust att krypa ner och gosa lite! Det är något visst med att vakna av ljuset...möta himlens ljus det första man gör när man slår upp ögonen.
Vädret pendlar...det är vinter och vår om vartannat! Vissa dagar grått och kallt, eller grått och milt och andra soliga och med klarblå himmel! Isande kallt ofta men ändå...man känner att solen har fått övermakten...det värmer äntligen! 
Vi har promenerat i vår näromgivning efter lunch nästan varje dag...gått över vårt "berg" och pulsat i tjock mjuk tung snö...studerat harspår och rådjursspår och kanske rävspår! Kanat nerför snöiga bergsbranter och lyssnat efter hackspettar!
Hemma hos mormor och morfar finns en jättesnöhög! Det blir så när plogbilen lämpar av all snö i just det hörnet där de har sin tomt! Där lekte jag som barn...byggde och kanade! Och nu njuter N av det! 
Jag och N och mina föräldrar tog en tur ut till fågelsjön som ligger precis i närheten! Inga flyttfåglar i sikte ännu...isen och snön låg kvar över den lilla sjön. Hästarna vid ridskolan var ute och tramapde rastlöst runt på den snöiga marken! De blev glada över några torra grässtrån N lyckades rota fram under snön! 
En tur till till bokrean blev det i fredags! Nu var det halva priset på reapriset och då gick det inte att låta bli att ge sig dit och se om det var något mer som ville hem! Det var det! Några romaner och en bok om att tälja till 11-åringen och 14-åringen som snöat in på slöjdande! Och en kokbok till! Och N hittade en fin bok med massa glassrecept i!
Det var en riktigt fin dag med klarblå himmel och gnistrande sol! Stan såg så fin ut i vårljuset...kyrkan låg där och päste i snöglittret och jag tänkte på hur det var här förr...när den var ny! För 400 år sen! Det svindlar alltid lite i mig när jag tänker så...
När vi ändå var ute på vift passade vi på att titta in på Lidl och fylla på med lite sånt som fattades!
Ja, så var den vardagsveckan slut! Fredagen kom och helgen har tagit vid! En bra vecka! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar