Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 8 mars 2018

Torsdag kväll

Det är torsdag och snart är arbetsveckan slut. Veckan har varit bra...en blandning av allt möjligt...sjuka barn...vi har nog fått alla slängar man kan få av influensan...men det går ju bra det med. Jag är ju hemma och slipper alltså vabba och maken slipper vabba. Fast jag hade kanske inte vabbat ändå...sjuklingarna är 14 och snart 12 år gamla...då får man väl inte vabba tror jag. De skulle alltså ha varit ensamma hemma sjuka ...ja, det är skönt att vi slipper sånt. 

Det är trist med sjukor...det blir segt, man kommer ur sina rutiner, man kan inte plugga något alls fast man får tid hemma...men sjuklingar orkar ju inte sånt. Det blir stiltje. Fast det har varit trevligt ändå. Vi har tittat på tv tillsammans...sett färdigt tv-serien om romarriket och tittat på ett par bra filmer...och så har jag läst en hel del högt. Vi håller oss till romarriket ett tag till...och jag läser Antikens historier av Alf Henriksson. Den är bra och särskilt 14-åringen uppskattar den. Jag gillade också den här boken när jag var tonåring...köpte den för evigheter sen på en bokrea och läste ofta i den och tvillingboken som handlar om Grekland.  
Jag och sjuåringen har varit friska som vanligt och vi har fortsatt med vårt vanliga vardagsjobb. Vi har vår skola varje morgon och det gillar vi båda två. 
I matten går det framåt. N har börjat med tiotalsövergång...9+2, 7+5 osv. Det går bra. Han är så säker på sina "tiokompisar" att det går lätt att dela upp talen och pussla ihop dem igen i huvudet.
N blir bättre och bättre på att skriva själv också. Vi jobbar vidare med skrivstilen och det går lättare och lättare för varje dag. 
N gillar att få skriftliga instruktioner som han ska följa! 
Mat ska man ha varje da'...jag lagar mest samma samma hela tiden...nåt med köttfärs, korv, fisk, nåt enkelt...och om och om igen. En soppa jag börjat göra regelbundet är broccolisoppa...och när folk är sjuka passar soppa extra bra...lättätet och värmande. I frysen hade jag några överblivna baguetteskivor som fick vitlökssmör och lite mozarella på sig in i ugnen...gott! 
Vi har inte varit ute jättemycket denna vecka men ett par promenader har det blivit...en dag gick vi till "berget" i närheten. Det är alltid roligt att promenera och leka där men den här gången var det extra kul tyckte N. Det var tjock härlig mjuk snö som var underbar att kana ner i på den branta berghällen! Det ser så farligt ut när man ser det...det branta stupet...men så farligt är det inte...här lekte jag mycket som barn...lekte bergsbestigare, kanade på snö och is...ett härligt ställe för barn! 
Och nu är det torsdag kväll och vardagsveckan är snart slut! Det är skönt! Äldste sonen ringde (jag är så glad över att vi hörts av varje dag!) och pratade en stund och sa att han nog skulle komma en sväng i helgen! Det gjorde mig glad! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar