Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 10 februari 2016

Läskvällar!

Jag läser högt för mina tre små nästan varje kväll. Det är så mysigt! Och roligt att dela läsupplevelser! Minstingen älskar rim och ramsor just nu så vi brukar börja med Den här:
Det finns så många roliga texter i den! De stora barnen gillar den också! 

Sen tycker 12-åringen att det är roligt med engelska så vi läser ofta i en bok av Shel Silverstein:
Många dikter är roliga och många är tänkvärda och bilderna är härliga! Barnen fattar inte riktigt allt men jag översätter när det behövs. 
 
Så avslutar vi med Oliver Twist. Minstingen tycker det är rätt tråkigt så ofta springer han ner till sin pappa och får höra andra sagor av honom! Vi har kommit ganska långt nu. Oliver har kommit till London och kommit med i tjuvgänget utan att fatta riktigt vad som händer honom. Så har han åkt fast för snatteri och hamnat inför rätta och sedan hos den snälle herr Brownlow. Och så har han varit sjuk och blivit frisk och nu har han kidnappats av Nancy och den elake Bill Sikes. Det är spännande. Men också krävande. Språket är inte som barnen är vana. Det är långsamt och med många utläggningar. Man får ha tålamod. Vi pratar om det som händer i boken och vad barnen tänker om det. Hur de uppfattar olika personer och hur Oliver måste känna sig. 
I början av boken blir Oliver utsedd att be om mer mat på barnhemmet. Han får förstås stryk och blir dessutom inlåst i en hemsk skrubb. Barnen var upprörda efter det här kapitlet. De tyckte så synd om Oliver. Ett par dagar efteråt hade det varit otäck mat i skolan och 9-åringen hade inte kunnat äta något särskilt. En fröken var på honom och skulle ha honom att äta mer men M stod på sig. Han hade tydligen bara lugnt sagt att han inte tyckte om maten och inte tänkte äta mer. "Jag kände mig nästan som Oliver" sa han till mig! Han hade varit rädd för att säga ifrån men ändå gjort det och det var han nöjd med!
Bilderna är så fina i boken och barnen tycker om att titta på dem. Jag minns dem själv från när jag var barn och läste boken. Jag älskade den verkligen. Kunde leva mig in i eländet och hur Oliver måste ha lidit och sedan hur underbart det är när de onda straffas och Oliver äntligen får det bra! Jag hoppas att barnen får sina egna bilder inom sig och att berättelsen rör vid deras hjärtan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar