Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 5 september 2012

Om att sluta med blöja! del 1

Jag var på 1,5-årskontroll med lillen och fick bla svara på frågor om vad lillen kunde. Jag lade till att han förutom att kunna prata lite, kunna namnen på kroppsdelar, stapla klossar även nästan är torr. (Kanske lite skrytigt men visst får man väl vara lite stolt ibland!) Läkaren sa att ett sånt barn "skulle man vilja beställa!" Jag uppfattade det som ironiskt menat och sa att jag helt enkelt bara utarbetat en "metod"! När man har många barn är det ju lätt att man drar slutsatser efter varje barn och förbättrar och finslipar sånt man märker funkar. Jag berättade lite i korta drag hur jag gör. Läkaren sa då att visst är det skönt när de blir torra, "i alla fall för de vuxna". Fattar inte riktigt hur hon menade där. Att jag tvingar honom att sluta med blöja? Att det är skadligt för honom och smidigt för mig? Som jag själv uppfattar det är jag lyhörd för vilka signaler barnet sänder ut. Jag har inte märkt att något av mina barn har tagit skada av att bli torr. Snarare tror jag att det är skönt att slippa ha på sig den där blöjan hela dagarna. Läkaren frågade vidare och till slut kom den obligatoriska frågan: "går han på dagis?" Jag blir lite full i skratt! En 1,5-åring anses klara av att vara ifrån mamma/pappa hela dagarna men inte må bra av att bli av med blöjan!

Fortsättning följer: del 2 - min "sluta-med-blöja-metod"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar