Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 17 september 2012

Nya förslag om föräldraförsäkring!

Regeringen har nya förslag vad gäller föräldraförsäkringen. Ett av dem är att man måste ta ut de flesta föräldradagarna innan barnet fyllt 4 år. Det är tydligen invandrarkvinnorna som skulle tjäna på det. De har många barn och då blir man hemma många år och det blir dåligt med anknytningen till arbetsmarknaden säger Göran Hägglund. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15450810.ab

Man kan förstås diskutera synen på valfrihet, invandrarkvinnor, stora familjer och en massa andra saker men man kan också fundera över vad detta kan betyda i förlängningen. Jag tycker mig ana att det handlar om ett litet, litet steg bland många andra små steg på väg mot obligatorisk förskola. Det handlar om att gradvis ändra synen på barn och familj. Innan vi vet ordet av har vi fått obligatorisk förskola från - 3 år? 1 år? Vi får se.

Jag funderar lite på det där med arbetsmarknaden också. Det är tydligen inte fråga om att komma in sig i samhället i största allmänhet utan det viktigaste är att komma in sig i arbetslivet. Annars kan man väl tänka sig att en invandrarkvinna med många barn har mycket att göra hemma med att ta hand om sin stora familj och om hon tycker att hon vill och dessutom kan göra det skulle hon kanske kunna få göra det. Jag är en svensk kvinna med många barn som har gjort samma val. Jag hade förresten gjort samma val (att vara hemma länge) med mina barn även om jag hade haft färre barn. Men vi som väljer så här väljer fel och vårt beteende måste till varje pris korrigeras.

Kan inte låta bli att tänka att vi är så lurade allihopa. Varför skulle vi först skaffa oss små söta barn och sedan inte vilja ta hand om dem? Varför är arbetsmarknaden ett bättre ställe att vara på än tillsammans med sina egna barn? Och varför anses alla arbeten vara precis lika fantastiska och utvecklande att utföra? Varför ska en mamma med en liten fräsch, bedårande, spännande, underbar unge känna att det är mer värt att arbeta inom äldrevården, stå i en kassa, städa daghem etc om hon nu absolut inte vill det? Kan inte de jobben vänta lite? Barnen är inte små hela livet. Kan inte de unga, arbetslösa utan barn ta hand om de jobben?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar