Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 7 maj 2012

Diktamen

Jag brukar till och från göra diktamensövningar med barnen. Har bestämt mig för att försöka göra det lite oftare eftersom det verkar vara ett bra sätt att lära sig stavningen perfekt. Dessutom kan övningarna leda till intressanta diskussioner om ord, var de kommer ifrån och hur de är släkt med varandra. Man kan ju ta vilken text som helst som passar den aktuella åldersnivån. Jag har fått några gamla böcker av mina föräldrar och de är jättebra.





De här gamla böckerna finns från 3:an och ända upp i realskolan. Alltså arbetade man med stavning och ordkunskap hela skoltiden. Texterna är ju väldigt omoderna men det gör inte så mycket. Både jag och barnen tycker att det är spännande och intessant att få reda på hur och om vad man skrev förr i tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar