Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 25 maj 2012

Cranks bröd

Jag brukar försöka baka bröd en gång i veckan och igår blev det Cranks bröd. Det är lite pyssligt eftersom mjölet ska skållas men det är inte svårt och "bullarna" blir jättegoda!

Häll 10 dl grahamsmjöl, 8 dl havregryn och 4 dl vetemjöl i en skål. Häll över 1,2 l kokande vatten. Blanda ihop degen och låt vila i 45 minuter.

Rör ihop 50 g jäst med 1 dl ljummet vatten, 4 msk honung och 4 tsk salt i en matberedare. Tillsätt den skållade degen och ytterligare 8-10 dl vetemjöl. Låt maskinen bearbeta degen väl - ca 10 min. Låt jäsa i 45 min.

Forma 24 bullar och lägg på två plåtar. Jäs i 40 min. Sätt ugnen på 200 grader.

Grädda i mitten av ugnen i 15 min.


Bullarna smakade bra till eftermiddagskaffet. De smakade extra gott på min farmors gamla porslin, Diamant från Rörstrand. När jag var liten och vi hälsade på hos farmor och farfar tyckte jag att det här porslinet var så trist. Nu tycker jag att det är underbart. Den starka blå färgen gör sig så bra tillsammans med det kritvita porslinet och den ljusblå randen gör det ännu finare.

Till sist några bilder från trädgården! En och annan tulpan slår fortfarande ut. Den här sorten hade jag glömt att jag hade. Visst är den fin? Den ljuslila bottenfärgen med mörkare kalla och varma lila strimmor...


De vita löjtnantshjärtana har slagit ut...


... och smultronen blommar också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar