Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 4 maj 2012

Brytbröd!

Igår prövade jag ett nytt brödrecept. Egentligen skulle det vara olika sorters frön i degen men jag beslöt mig för att minska på sorterna i degen och strö fröna på bröden i stället. I degen bestämde jag mig för att ha linfrön, vetegroddar. Brödet blev väldigt lyckat!




Här är receptet:

25 g jäst
1 l ljummet vatten
2 msk honung
1 dl linfrön
1 dl vetegroddar
1 dl havrekli
1,5 msk salt
1,9 l vetemjöl

Blanda ut jästyen med lite av vattnet.
Tillsätt resten av vattnet, salt, honung, frön och kli.
Arbeta in mjjölet - det blir en rätt kladdig deg.
Jäs i 1 timme.
Forma till 24 bullar.
Lägg dem i en långpanna med bakplåtspapper i.
Pensla med vatten och strö över fröer, t ex linfrön, sesamfrön, vallmofrön, pumpakärnor.
Jäs i 40 min.
Grädda i 225 grader i ca 40 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar