Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 14 maj 2012

Bakning och fågelskådning!

 Bakade schweizerbullar i lördags. De blir goda och luftiga.

Recept:

ca 5-6 dl rågsikt (enligt ursprungsreceptet 11-12 dl men jag tycker att de blir för "grova")
8-10dl vetemjöl (kanske mer - tills det släpper kanterna på degbunken då!)
60 g jäst
2 tsk salt
6 dl mjölk
(2 msk kummin)

Värm mjölken till 37 grader och lös upp jästen i den.
Tillsätt mjöl, salt och ev kummin och arbeta degen väl.

Jäs i 40 min.

Baka ut till 24 runda bullar.
Låt dem jäsa i ca 20 min.
Skåra dem med vass kniv, pensla med vatten och strö över lite vetemjöl.
Grädda i mitten i 200 grader i ca 15 min.




I går blev det första rabarberkakan för i år. Valde en enkel variant den här gången.

Recept.

Lägg bakplåtspapper i botten av en springform
Smält 150 g smör. Tillsätt 2 ägg, 3 dl socker, 3 dl mjöl och strö över skivad rabarber.

Grädda längst ner i ugnen i ca 40 minuter i 175 grader.

Servera med vaniljglass.


Vi fick några tulpaner i år trots upprepade besök av hungriga rådjur. Jag glädjer mig över att just de här blev skonade. Gillar att de är så smala och blekt gula.


Det blev en tur till ett naturskyddat område här i närheten i går. Vi gick till ett fågeltorn med kikare och spanade efter fåglar. Vi hittade inte jättemånga sorter men såg i alla fall: skrattmås, fiskmås, grågås, kanadagås, gräsand, sädesärla och tornsvala.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar