fredag 15 september 2017

Siffror

Idag läser jag i lokaltidningen att det går sämre för skolan i kommunen. LIte bättre är det när det gäller 9:ornas meritvärden men annars är det mesta sämre. Det är synd. Och det är lite konstigt att man inte heller får reda på vad exakt det är som går sämre. För det är ju så i skolans värld att alla de där rapporterna aldrig handlar om rent konkret vad det är som går på det ena eller andra sättet. Det blir mest siffror och procentsatser. Ingen verkar vilja prata om vad det är som brister. Vad undervisar man i? Vilka moment ingår i de olika ämnena och hur handskas man med dem? Hur kontrollerar man att eleverna förstår? Hur kommunicerar man det till elever och föräldrar?

Jag vet inte...jag ser ju bara vad jag ser när det gäller mina egna barn...ser hur det kan vara på två olika grundskolor. Jag är inte fysiskt närvarande i skolan förstås men jag kan se spåren av det som sker där och jag ser en del av vad som inte sker i skolan.

Jag ser långa dagar. Många lektioner i varje ämne.

Sitta och läsa romaner på skoltid.

Långa "projekt" där eleven själv ska driva arbetet framåt. Otydliga instruktioner. Otydliga tidsgränser.

Ingen återkoppling.

Ingen vägledning när det gäller att läsa texter.

Ingen vägledning när det gäller att skriva texter.

Knapphändig undervisning när det gäller grammatik, stavning, ordkunskap...

Mycket film.

Många lekaktiviteter.

Mycket fri rörlighet i klassrummen.

Skriva på plattan...ingen överblick över texten ges, man tittar på bokstäverna som knappas in istället för hela texten som man skriver. Plattan fixar stavningen och stora bokstäver.

Ingen mängdträning när det gäller matte.

Inga tydliga rutiner eller strukturer för lektioner och repetitionsarbete.

Detta ser jag. Och jag ser att det är dåligt.

Men ingen verkar bry sig. Siffrorna presenteras. Procentsatser hit och dit. Meritvärden och genomströmning. Men vad finns bakom siffrorna? Vad är det eleverna ska lära sig? Och hur ska det gå till? Ingen verkar veta.

2 kommentarer:

  1. Hej! Pratar du med lärarna om det och vad säger de då? Är du ibland med i skolan och tittar på en lektion?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har pratat med lärare och rektorer tidigare...för några år sedan men det var ingen bra idé. Det blev mycket ilska och slog tillbaka på barnen i vissa ämnen. Då vände jag mig till skolchefen och kom med lite synpunkter på hur undervisning och återkoppling till elever och föräldrar gick till. Möttes av ett kompakt ointresse. Så jag har slutat att ha synpunkter. Jo, här, på min egen plats har jag det men jag framför inte något till skolan. Jag har varit med på lektioner i mellan- och lågstadiet. Inte på högstadiet dock - det vill inte mina barn att jag är. Men jag lyssnar på vad barnen berättar och läser i surfplattor och de få anteckningar som barnen gör analogt...Läser de uppgifter barnen gör, det är inte många men det säger ju också en del. Proven från mellanstadiet tittar jag på. I högstadiet får man inte se proven. Det spelar ingen större roll i och för sig för det är så sällan några prov ges ändå.

      Radera