Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 8 september 2017

Fredag!

Det är fredag...vardagsveckan har rullat sig hit...igen. Två stora barn har varit sjuka...rejält förkylda och ont i halsen. Och 11-åringen kräktes i skolan och fick gå hem. Han var matt ett dygn men sedan var han som vanligt igen. 

Det har varit tandläkarbesök för 6-åringen. Tandsköterskan frågade om han gick i nollan och blev mycket betänksam när hon hörde att han inte gjorde det. Jag sa att han inte behövde det. Han lekte hemma och låg redan så långt fram kunskapsmässigt att han inte har något behov av det de gör där. Hon svarade lite bitskt att det var ju bra det. N visade i alla fall att han utvecklats på ett tillfredsställande sätt när det gäller att uppföra sig. Han slog i hand, sa sitt namn högt och tydligt, svarade på frågor, gapade snällt, berättade och visade att han höll på att få en ny tand och att två var lösa. 

Fritidsaktiviteterna har dragit igång igen...piano, fiol, orkester, freerunning och barngymnastik. Det blir lite körigt att hålla reda på allt men roligt också förstås. N började i en grupp för större barn, 6-8 år, och tyckte det var toppen den första lektionen. Det var intressant att titta på. Jag konstaterade att många barn, särskilt pojkar, hade mycket svårt att sitta still, lyssna, göra som de blev tillsagda. Kanske överanalyserar jag men jag tycker att det verkar som om barn blir vilda av att vistas i stora barngrupper...de verkar inte riktigt vara blyga längre. De verkar känna sig hemma, vågar säga vad de tycker (den här leken suger, vad tråkigt det här är, jag har ingen lust att göra det här)...

Jag har jobbat mycket med skolarbete...eller jag har väl inte jobbat...men satt barn i arbete. 11-åringen fick jobba ikapp lite med engelskan igår och idag. Där jobbar de själva. i 12-16 lektioner ska de googla,forska, samla fakta om ett djur och sen ska det göras en key note och förberedas ett föredrag som ska hållas i klassen sen. Det är tydligen rörigt i skolan ...svårt att få arbetsro. Och 11-åringen får inte mycket gjort på lektionerna. Ett par ord eller meningar hamnar på surfplattan men det räcker ju inte förstås. Så han har fått göra det hemma istället. Tur man kan hjälpa till. Det är samma sak i matten. Det låter mycket på lektionerna säger sonen och han får svårt att tänka. Vi jobbar hemma. Man får tänka så att det är bra att barnen vilar och har kul i skolan så kan de jobba lite mer koncentrerat hemma. Synd bara att tiden är knapp i hemmet. 

6-åringen fortsätter sin skola. Vi har spikat tre lektioner med lite kroppsrörelse emellan. Det tar som mest en timme att göra allt. Vi börjar med matte. Jobbar i 1:ans mattebok. Den är lätt. N orkar inte riktigt göra allt. Det är lite för mycket pysselkaraktär på det hela. Men vi gör allt det viktiga (som är mycket utspritt i boken) och lite av det pyssliga. Sen kör jag muntlig räkning från en gammal mattebok...som går enormt mycket fortare fram! Sen är det lite handstående eller skottkärra eller något och så läser vi i läseboken. Nu går det jättebra. N har börjat läsa riktiga, men enkla texter och den gamla boken är så bra...ord återkommer, ordbilder kan memoreras, det är så lätt innehåll att man inte behöver lägga någon kraft för att försöka förstå det...och nu ljudar N inte längre utan säger ordet direkt...inte fort men ändå. Sen blir det skrivning och lite teckning. N får skriva en bokstav i taget...vi har gjort O, S, M, R, T, F, I, Ä...han får klippa ut bokstäver och klistra in i en bok, skriva stora och små bokstäver och rita en bild som innehåller bokstaven vi jobbar med! Det är roligt! 

I högstadiet är det svårt att komma igång. Skolan ska digitaliseras och det har varit svårt att få fram surfplattor till alla. Så det har tittats på film, lekts lekar, räknats i kopierade häften, pratats om vad som ska göras...senare. Många timmar i skolan och mycket lite utdelning för insatsen. Det är trist. 

Ja, det är ju fredag...och hemmet är städat...sängarna renbäddade, toaletterna städade, golven dammsugna och tvättkorgen nästan tom. En kaka står klar på köksbänken och väntar på att de två skolbarnen som ännu inte kommit hem ska göra det. Ikväll ska vi väl äta lite extra gott. Friterad torsk med pommes och hemgjord bea hade smakat bra...men vi har ingen torsk just idag... och inga pommes heller. Bilden är från en annan fredag. Idag blir det karré...för det var extrapris på det...potatis i foliepaket och fetaostsås till det...egna tomater med rödlök och vinägrett blir gott till! Kanske ska jag sätta en baguettedeg också...ja, det gör jag! Trevlig fredag därute!


11 kommentarer:

  1. Hej!

    Vi kör oxå lite uppgifter här hemma, dock inte så långt fram som ni är. Men håller din son uppe motivationen varje dag? Det känns nog som det svåraste här just nu.

    Tror det är lite så att barn är så vana att vara i grupp med många olika personer, barn som vuxna, så de reflekterar inte så mkt över om de känner dem eller inte. Och därigenom inte om det är ok att bete sig på ett visst sätt. Jag fick ju höra av en grabb i skolan, när jag sa till honom att sluta peta på de andra barnen och retas, " vad du är tjatig, du bara tjatar", alltså detta säger en sexåring till en vuxen han inte har någon relation till. Finns fler exempel på barns respektlösa beteende mot okända vuxna som jag såg de få dagarna jag tillbringade i skolan.

    Visst blir väl f-klassen obligatorisk till nästa år?

    En annan skrämmande sak som jag läste om är att de på vissa förskolor har pride-vecka och då pratar man med barn om allt som hör detta till, även ettåringarna får sig lite undervisning om detta, ska man skratta eller gråta. Nej, jag är starkt emot denna sexuella propagandan till barn, det är inget ett litet barn ska tänka på. Nu kom det helt utanför ämnet, ha en trevlig helg :)

    Hälsningar från skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Motivation...om jag inte skulle bestämma att vi skulle ha den här "skolan" skull nog inte N efterfråga någon undervisning alls tror jag. Men han vet ju om att vi har avstått från en verksamhet där "alla andra" barn går och jag har förklarat att där gör de saker och ting varje dag. Hans storasyskon är ju också i skolan. Så han accepterar lätt att det ska vara "skola" på vardagarna. Ibland suckar han och tycker att det är tråkigt att skriva i matteboken. Jag får erkänna att jag "kör över" honom och helt enkelt bestämmer att vi ska köra matte varje vardag. Det är inga långa stunder och inte mycket att skriva men vi ska göra detta. Jag tänker att det inte är farligt att lära sig att göra saker som man kanske inte omedelbart vill. Oftast är det roligt när vi väl börjar också. Ibland kan det vara så att först vill han inte och ifrågasätter varför vi ska göra detta men sen när han börjar så fortsätter han längre än vad jag sagt..eller så leder själva aktiviteten till någon ny idé om vad han vill göra...någon ny bok kommer fram, någon teckning måste göras, något måste skrivas ner...

      Det där med pride...jag håller med dig helt och hållet...tycker inte den här propagandan hör hemma i skolan alls.

      Radera
  2. Hej igen!

    Min grabb gör mest uppgifterna för att han ska få göra nåt annat sen efteråt men han säger faktiskt själv att han vill göra dem och kommer med förslag på vad han kan göra. Så nu på morgonen har det blivit att träna på att skriva siffror. Så "lite piska och lite morot" kör vi med, han vet också om att det är bra att kunna vissa saker när man börjar skolan.
    Har beställt lite böcker, Trulle heter dem, så det blir lite variation på uppgifterna.

    Om hemskolning hade varit tillåtet, hade du haft dem alla hemma då? Det hade vi nog haft och så hade man anlitat hjälp på vissa saker, så det hade kommit en lärare hem till dem och undervisat.

    Skolan har alldeles för mycket tagits över av vänsterns världsbild och ideal. Att barn ska indoktineras och utsättas för propaganda när de är som mest mottagliga ligger helt i linje med vad de vill uppnå. Här händer inte mycket i stort som smått som inte finns en agenda bakom, och däribland ligger våra barns "utbildning". Så ju mindre tid de kan få föräldrar att tillbringa med barnen desto mer kan pedagogerna göra det som har rätt bildning, eller ska vi säga värdegrund som har blivit vår nya religion.
    Ja, ursäkta min sarkasm men ibland känns det bara som suck när man funderar för mycket på saker som händer.

    Synd atr vi inte bor närmare varandra, då kunde vi haft vår egen förskoleklass :)


    Hälsningar från skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog haft barnen hemma och tagit hand om skolan i några år...helt klart låg- och mellanstadiet. Synd att det inte är tillåtet bara! Håller med dig i det du skriver i skolan. Samt att undervisningsmetoderna och innehållet är undermåliga. Så mycket tid...och så lite utdelning. Men det blir väl så när ett av skolans viktigast uppdrag är att se till med barnpassning.

      Ja, det är synd att vi oliktänkare är så utspridda i landet! Hade känts bra att vara fler med samma tänk!

      Radera
  3. Intressant att läsa era kommentarer!
    Slöseri med tid är precis det jag också upplever med skolan, och det är sorgligt att det tar så mycket energi från barnet som kommer hem trött.
    Jag tänker att så mycket som vi skulle lära/uppleva/"få gjort" om jag fick hemundervisa. Tror ni att vi kommer se någon förändring på den fronten? Tror ni det kommer bli tillåtet igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att hemskolning kommer att bli tillåtet. Jag tror att det finns en dold agenda med att det förbjöds. Jag tror att planen är att göra förskolan till en riktig del av skolan...gratis...och då är det bra att förbudet mot hemskolning finns så att ingen kan välja att ha sina småbarn hemma.

      Radera
  4. Hej igen!

    Nä, inte en chans. Inte så länge Moder Svea styrs av vänster-politisk korrekta-vi vet bäst-människor som har en agenda med skolan. Barn är formbara så det är där vi börjar att hjärntvätta och kan man slå in en kil mellan barn och föräldrar är det ännu bättre.
    Dagis kommer att bli obligatoriskt, och det lär bli sämre här på alla plan innan det (kanske) kan bli bättre. Att vi är inne i en kollaps står helt klart och att tro att en kollaps sker från en dag till en annan är bara dumt, det sker gradvis och under en längre tid. Just vad som sker här nu och frågan är om folk ska vakna upp till valet och göra en markering emot dessa politiker som står på någon annans lönelista. Tro inte att allt som händer här i sverige och europa är nån slump, nej då det är ett schackspel där folk flyttas runt som pjäser.

    Så att vänstersidan skulle vilja ge föräldrar mer makt över barn i detta läget som hemskolning hade blivit, nä det finns inte på kartan. Barnen är det viktigaste de har till att forma goda världsmedborgare och givetvis skatteslavar.

    Två sajter som jag kan tipsa om är Samhällsnytt (finns artiklar om lite allt möjligt och där kan folk lämna kommentarer) och sen den andra är Martin Armstrong (amerikansk) om man vill ha nyheter om världsliga ting och ekonomi.

    Vi som väljer bort allt detta med dagis och annat i pk-världen måste räta på oss!

    Hälsningar från skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror som du. Förutom att jag tycker att även högersidan har tagit över vänsterns idéer när det gäller familj och barn. Kanske har de lite olika motiv med det men de verkar tycka precis lika när det gäller att barn ska separeras från föräldrarna så tidigt som möjligt. Det var väl Björklund som införde förbudet mot hemskolning har jag för mig.

      Radera
  5. Det måste nog bli en ordentligt krasch - revolution? - för att saker ska ändras sig från nuvarande status. Område efter område kollapsar ju mer och mer, dag för dag. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag själv kan göra? Känner ni er uppgivna? Jag törs inte stå på några barrikader.

    SvaraRadera
  6. Hej igen!

    Svensken är inget revolutionerande folk, det blir lite som en groda man kokar långsamt hoppar inte ur utan dör av överhettning, men det kan bli ett lågintensivt krig. Då vissa områden kommer att försvaras med vapen och andra kommer tas över av andra med en annan syn.
    Svensken måste bli ett folk som tar hand om varandra men vi är lätta att splittra då vi egentligen aldrig har varit ett folk som har hållit ihop, vi är lite "fredskadade" och har en övertro på myndigheter/samhället.

    Folk vill inte prata om framtiden och att den inte ser ljus ut just nu men det man kan göra är att försöka är att se vad man kan göra som familj för att navigera i denna världen, vad man har för resurser (nu pratar jag inte bara pengar då det är en flyktig sak och ingen säker källa till stabilitet) och framför allt ha ögonen öppna och inte vara naiva.

    Agendan vill ha en övervaknings/polisstat och det kommer svensken gladligen att acceptera för all otrygghet med sexuella övergrepp, rån etc tror jag inte är en slump som bara traskade över gränsen till landet längst i norr. Nej, människor är schackpjäser att flyttas runt på som det passar agendan.

    Man kan väl enkelt säga så att inte göra sig för beroende av samhället är en start, att hålla ihop som familj, skaffa sig insikt om saker och ting, se sambanden och lär era barn att inte vara naiva :)

    Uppgiven? Ja, vissa dagar känns saker och ting väldigt mörka ut men sen andra dagar så försöker jag se det som att jag har i alla fall ögonen öppna och ibland kostar det på att vara klarsynt. Att vara lite förberedd är alltid bra med de vanliga sakerna hemma som batterier, förnödenheter, fulltankade bilar. Att inte förlita sig på att det lilla plastkortet ska fungera (har ju varit flera incidenter med att banker slutar fungera, och EU vill ju införa att banken kan helt sonika kan frysa kontona om de skulle behöva "pengarna").

    Ett lästips är två böcker av samma författare, Jordad och Kollaps, kommer inte ihåg författaren just nu, men de är mycket bra.

    "Frugan", du behöver kanske inte stå på barrikaderna och bränna BH:n som feministerna :) men visst uteslutas kan inte att man blir tvingad till att försvara sin familj i ett krisläge men man kan ju hoppas på en vändning i valet 2018 (om det inte riggas för mycket) men det bästa tror jag man kan göra är att morska upp sig och inte låta pk-människorna köra över en med sin så kallade "värdegrund". Missförstå mig inte nu, alla människor ska behandlas med värdighet, är inte det jag motsätter mig med värdegrunden.

    Vi såg i och med Decemberöverenskommelsen att där är ingen riktig skillnad partierna i mellan, de lever i annan världen än vi andra, och skapar fina villkor för dem själva med sina beslut.


    Blev en lång kommentar, sorry :)

    Hälsningar från skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara roligt med en lång kommentar! Och intressant att läsa om dina reflektioner som jag tror att det ligger mycket i. Tänker också att man inte kan göra så mycket mer än att ta hand om sig och sitt. Försöka göra så bra man kan för sin egen familj och sig själv. Tack för boktips förresten...låter intressant...ska kolla upp dem vid tillfälle.

      Radera