Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 14 september 2017

Trött och glad

Dagen är slut och snart ska jag sova. Fredag i morgon. Det känns skönt. Dagen har varit lång och arbetsam men ändå givande. Två av skolbarnen har varit hemma idag. De hade ont i huvudet och var febriga. Morgonen startade precis som alla andra morgnar. Jag vaknade några minuter före mobilens larmfunktion skulle ringa. Som vanligt låg jag och lurpassade för att kunna trycka av det precis när det skulle börja tjuta. Retade mig som vanligt på att jag inte orkade trycka av det redan innan...men avstod eftersom jag var rädd för att somna om...som vanligt. Sedan upp och väcka elvaåringen, ner och göra frukost till honom...gjorde honom sällskap framför ett läkarprogram...intressant om någon som fastnat med fingrarna i en mixer, en annan som en blödning i magen och ytterligare någon som ramlat av en häst. Sedan fram med kläder och packa ryggsäck. Ett sista förhör hann jag med för elvaåringen hade prov på judendomen idag. Och så kom sexåringen smygande och ville ha frukost och se på Drakryttarna från Dräggö. Och sen krama och vinka av M som cyklade till skolan. Ett kort prat med 17-åringen och vinka av honom. 13-åringen vaknade och fick sin frukost...han gör den oftast själv men nu var han ju sjuk så...

Bädda, dammsuga, tvätten...plocka undan kläder från tonårsrum, bära glas och tallrikar som vandrat iväg, vattna blommor, dricka kaffe och läsa tidning...

Sen började sexåringens skola! Räkna lite matte, gå skottkärra, stå på händer, läsa några meningar, skriva lite, spela flöjt....

Började städa ur klädkammaren...låda efter låda ut och öppnas och tömmas...det var inte meningen med det ena gav det andra...rensa och slänga och packa om och torka av golv...

Lunch! Något snabbt så maken skulle hinna få sin mat när han kom hem...omelett med mozzarella, tomat, skinka och ruccola! Gott!

Dricka kaffe och läsa bok.

Städa legolådor. Plocka in i förrådet igen.

Fika med barnen. Prata med skolpojken som kom hem. Hur hade han haft det? Hur gick det på provet? Och mattediagnosen.

Ta fram fiol och noter och skicka iväg skolpojken till fiolen. Tjata på 15-åringen att han skulle ta fram noter till sin pianolektion. Fråga om han läst på kemiprov som närmar sig.

Förbereda kvällsmat...skala potatis...

Låta 11-åringen träna på ett föredrag han ska hålla i morgon i skolan.

Cykla till barngymnastik med sexåringen. Kika in i gympahallen och njuta av att se mitt barn fara fram som ett jehu och ha skoj! Läsa bok.Cykla hem.

Blev glad över att maken fattat vilken mat jag hade tänkt och att allt nästan var färdigt och dukat. Han hade handlat lite som fattades inför helgen också. Äta och prata. Gladde mig åt att äldsta sonen som sovit borta en natt var hemma en sväng. Roligt att lyssna på vad han hade att berätta om universitetsstudier och nollningsfester.

Lyssna på sonens föredrag igen! Det gick bra. Kollade i surfplattan och såg att han behövde hjälp med att skriva på sin självbiografi de ägnar svensklektionerna åt. Inte mycket händer på lektionerna. Hjälpte honom med en enkel disposition och ställde frågor som fick honom att komma igång. Han fick en del skrivet och vi bestämde att nu fick det vara bra! Hoppades på att han kan få  göra något annat på svensklektionerna...något som han kan lära sig något av.

Tittade på när de yngsta barnen provade ett nytt tv-spel de fått på posten idag! Det var kul! Varsin bana hann de. Hörde från köket hur maken satt och samtalade om kemi med 15-åringen.

Borsta tänder och se till att sexåringen tvättade händer och ansikte. Bädda upp och krypa ner och läsa böcker...De skeppsbrutnas ö av Liza Tetzner...sexåringen och elvaåringen älskar den och det gör mig glad för detta var en av mina favoritböcker när jag var barn. Och några sidor ur Felix i Vilda Västern av Jan Lööf...den går också hem! Hitta på rim och ramsor med yngsta barnen...måste vi göra varje kväll har han bestämt och vi snickrar ihop de allra roligaste rim...och skrattar så vi nästan gråter! Pussa, krama, god natt!

Plocka ihop kläder. Vika tvätt framför nyheterna. Titta på deckarserie med 13-åringen...han blir hemma imorgon också så han kunde lägga sig en liten stund senare än vanligt.

Plocka fram lite kläder. Titta på tv. Opinion Live. Lyssnar på Gudrun Schyman som pratar om att kvinnor och män måste dela lika på föräldraskapet...att kvinnor måste bli ekonomiskt oberoende, tänka på löneutveckling och pensioner. Suckar.

Går upp på övervåningen och säger god natt till stora barn.

Funderar på att lägga mig men slår på datorn. Bara en liten stund till. Sen ska jag sova. Lite trött är jag. Cykelturen och klädkammarstädningen tog lite extra på krafterna...så lite tröttare än vanligt är jag. Men glad. Så glad över att ha kunnat sköta om mig och de mina...blivit trött av att ha tagit hand om mitt...sluppit trötta ut mig på ett förvärvsarbete först och sedan inte orkat med mitt eget på kvällen. Jag känner mig glad och tacksam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar