Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 4 september 2017

Sjukt

Nu har lussäsongen startat! Det ser man på de sociala medierna. Barnen har börjat den nya terminen i förskolan och lössen kommer som ett brev på posten. Och förkylningarna är också här! Löss har vi inte. Men förkylda är vi nästan hela bunten. Två barn är hemma och ett par verkar vara på g med att bli sjuka. Efter maten satt jag och slappade lite framför datorn. Läste lite artiklar här och där. Halkade in på Dagens Industri och kom in på någon slags annons som handlade om höstens vanligaste sjukdomar. Och tydligen är de vanligaste sjukdomarna på hösten:

- Den vanliga klassiska förkylningen.
- Svinkoppor, höstblåsor och vattkoppor.
- Löss.
- Eksem.

Tja, det var de vanligaste sjukdomarna för hösten. Det låter läskigt. Förkylning och vattkoppor kan jag gå med på. Men svinkoppor, löss, eksem...det låter som typiska sunksjukdomar...de där som florerar när det är lortigt, varmt, tätt med folk, osunt. För många barn på samma instängda, dammiga, lortiga ställe. Leksaker som vandrar mellan barn. Saliv och snor som byter ägare. För många kläder i för trånga utrymmen i kapprum och fritidshem. Överbelastning. Jag vet att typ Agnes Wold skulle säga att jag hade fel. Men jag vet vad jag tror. Jag ser vad jag ser. Det har ändrat sig. Förr hade folk löss. Sen fick folk det bättre och lössen drog sig tillbaka. Nu är de här igen.


2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag tycker ju alltid du skriver bra och klokt, men vill protestera lite mot lössen. Jag hade löss som barn och har väldigt tjockt hår. Det var så mkt skam kring det på den tiden så jag sa inget. Jag blev smittad av mina kusiner med tunnare hår så den behandling som de fick bet inte på mig. Sen sa jag inget att de var kvar för jag skämdes så. Mkt skam kände jag.

    Och nu tvättar ju folk hår som galningar och ändå får vi löss. De är resistenta så lusmedel är inget att ha utan man får kamma och kamma. Säkert sprids det ju ju lättare för att många är tillsammans på dagis och skola, men jag tror faktiskt att löss gillar rena hår minst lila mkt!

    Krya på er! Härlig resa ni verkar ha haft i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för respons! Jag inser att jag kunde ha uttryckt mig på ett mer nyanserat sätt! Det är klart man kan få löss och svinkoppor i största allmänhet! Har man otur så ramlar man ju dit! Jag minns att vi hade ett lusfall i min mellanstadieskola! Då blev det en stor grej...det var så ovanligt.

      Det jag tänker är att det numera har uppstått en lussäsong...den kallas till och med så i media och nu tydligen också av företag som säljer vårdtjänster.

      Mina fem äldsta har av olika anledningar gått korta perioder på dagis. De fick aldrig löss men de drabbades av både svinkoppor och mask. Och magsjukor och förkylningar. De blev sjukare än de varit innan och de drog hem sjukorna till oss andra. Efter dagisperioderna har vi aldrig drabbats av varken svinkoppor eller mask. Kanske hade vi bara otur när barnen gick på dagis och tur före och efter...men jag tror nog att det hade med just dagismiljön att göra.

      Det är inte människorna jag pekar ut som osunda. Det är inte barnens fel att de får löss och annat. Men jag tror verkligen att det inte står rätt till när vi får de här utbrotten av löss, svinkoppor och mask. När det liksom har blivit naturligt att barn får löss på höstarna. Det ingår i att vara barn. Om man googlar på både löss och svinkoppor ser man att antalet fall verkar ha ökat de senare åren...kan inte hitta när ökningen började men däremot finns något skrivet varje år att det ökat. Och som du skriver är det ju inte hygienen hos de som drabbas som är boven i dramat...utan miljön kring dem. Eller så tror jag i alla fall...helt ovetenskapligt.

      Radera