Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 26 september 2017

Studiedag!

Idag hade två av barnen, de som går i grundskolan, studiedag! Det var skönt! Vi tog det lugnt i går kväll och gjorde lite extra mysigt mitt i veckan! Vi wokade och sen tittade vi på en deckarserie tillsammans innan vi hoppade i säng! Far i huset är bortrest för tillfället och då brukar de minsta barnen sova hos mig...det är så mysigt tycker jag...att vi alla fyra sover tillsammans i samma stora säng! Det känns tryggt och bra och...ja, mysigt! I morse sov vi ut och sen slappade barnen fram till lunch! Då kom mormor och morfar och så åkte vi till en liten herrgård här i närheten och deras lunchbuffé! Det brukar vara gott och det var det nu också! Massa goda sallader och hembakt bröd och fläskfilé och stekt sill och stekt potatis och kokt potatis och så hallonkaka med någon slags italiensk marängaktig grädde till! 

Efter lunchen åkte vi till ett naturområde och gick en promenad! Härligt att vara ute i naturen och andas frisk luft och njuta av höstfärger och höstdofter! Barnen klättrade och sprang och pratade och hade kul! Det är härligt att få vara med...se dem njuta av sin lediga dag...se dem ha roligt tillsammans och dela en dag mitt i veckan med varandra! 
Här i bergsklyftan klättrade de upp och ner många gånger! Försökte hitta nya bra vägar, tävlade om vem som kom först upp...Här har alla mina barn klättrat otaliga gånger och nu är det de sista tre som gör det! Och här har nog min morfar också klättrat en del som barn...för det här är hans barndomsmarker där han och hans syskon rörde sig fritt och lekte som de ville! 
Barnen spanade in alla jättegrytor som finns här...som de brukar...gav dem namn och undersökte hur djupa de var! Och så tittade de in små grottor som bildats av isen som låg här för länge sedan! Spännande...kanske fanns djur därinne? 
Sen drack vi kaffe och åt kexchoklad och barnen lekte i en lekpark i kulturområdet precis invid vandringsslingan vi gick! Vi tittade i de små butiker som finns här och hittade så mycket fint man kunde ha köpt men det blev inget med det denna gång! Barnen köpte karamellstrutar...som de brukar när de är här i alla fall! 

I de gamla uthusen som ligger mitt emot arbetarbostäderna hade de öppnat ett litet museum med gamla vagnar och lite annat...slädar och leksaker och kuskkläder och sånt! Vi tittade in och det var spännande att se de gamla vagnarna...höga och svarta och så stiliga! 
Så blev det dags att åka hem! En trevlig dag fick vi! Och en sån där dag när jag känner mig extra glad över att vara hemmamamma! Det hade varit så trist att låtit barnen vara ensamma hemma hela långa lediga dagen. Nu kunde vi göra något tillsammans! Vara ute i naturen och rekreera oss...umgås med varandra...vi fick en liten lucka i vardagslunken och delade den med varandra! 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar