Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 23 november 2015

Vinterhelg!

Måndag igen! Min blogg har visst utvecklat ett mönster...klag på veckodagarna, stiltje på helgen och lite idyll på måndagen! Och nu är det måndag igen! Och helgen var bra igen! Det är vinter! Det är härligt! I alla fall för dem av oss som är friska. 11-åringen har varit sjuk nästan hela förra veckan och han är inte frisk än tyvärr. Förkyld och hostig och slemmig och lite slak. Och vi är några till som har börjat få rinnande näsor. Men det är väl så här när det blir kallt. Så står det på försäkringskassans hemsida. Att nu på hösten och vintern är det vabtider. Men vi vabbar inget. Barnen är sjuka om de är sjuka och jag är hemma i vilket fall. Känns smidigt och bra. Fast inte kul att vara sjuk förstås. Vi som var friska var ute en hel del. Barnen byggde med den snö som fallit. Den är hård och isig nu och bra att packa i lådor och hinkar. Lite vatten i så blir det fina tårtor. En bakugn av snö och is fixades också till. På fredagen fick småbarnen förstärkning av en skolkamrat till 9-åringen och i går var en grannflicka här hela dagen. Det är kul med lite omväxling och nya lekidéer ibland.
 
Vi har lagat en del mat också förstås. Friterad rödspätta och chilimajonnäs och köpta pommes frites från närmaste pizzeria på fredagen. Alla gillade den friterade fisken - barnen var imponerade över hur "köpt" det smakade, fast godare eftersom det var så frasigt och varmt och nygjort! Vet inte om jag ska ta det som en komplimang eller inte - köpt låter negativt för mig men jag vet hur de menar - omedelbart tilltalande, flottigt och läckert! I lördags blev det tacos. Lite mer spännande än det gamla vanliga för vi kryddade köttfärsen själva och gjorde egen tacosalsa (mycket godare är alla eniga om) och fixade en god guacamole till. I går blev det gulasch med hemgjorda små "knötschlar" till - som små knödlar av ägg, mjöl, vatten och salt. Min mans pappa som var uppväxt i Ungern gjorde såna när maken var barn. Våra barn gillar också de där spaghettiklumparna!
 
Det är så fint i trädgården med all silvrig is och snön som lägger sig som små mössor på perennerna. För några veckor sedan lade jag på granris på allt som är lite känsligt och kupade upp jord på rosorna. Så vi var redo inför vinterkylan och det var ju bra!
Vi gick ett par promenader som vi brukar. Gick på samma gamla ställen också. In i en skog och upp på åsen. Klättrar i branter och över stock och sten. Snart 5-åringen hänger med så bra nu. Han har fått långa ben och klättrar och klänger lika bra som alla andra. Han orkar gå hur länge som helst...i alla fall lika länge som oss och klagar inte. Jo, ibland vill han upp på sin pappas axlar. Och det får han gärna. I går var det extra kul att promenera. Det var härlig is att hoppa på och roligt att höra hur det knakade och se hur ytan spräcktes och lite vatten bubblade upp.
 Vi gick till vår pulkabacke. För lite snö än men nu längtar barnen efter att få susa ner! Men det gick bra att rulla också! Ett rådjur såg vi stå i backen när vi kom uppför krönet. Det stod länge och tittade på oss. Men när vi rörde oss spratt det till och for iväg nerför backen och över gångvägen och in i nästa skog.
 Efter promenaden var det skönt att komma in och värma sig med kaffe och varm choklad och muffins. Vi tände en islykta utanför fönstret. Vackert att titta ut på ljuslågan som fladdrade genom den glittrande isen.
Vi börjar få julkänslor. Tycker det känns nästan mer nu än när jag var yngre. Nu tänker jag inte på paket och sånt. Jo, lite förstås för det är roligt att tänka ut sånt som barnen ska få. Men jag gläder mig åt hur vackert det är, åt hyacinterna jag fick av min mamma som nu står på köksbordet och börjar lukta så där juligt, åt tända ljus, åt hur ljuset utanför fönstret har förändrats och blivit vintrigt, isigt, ljusrosa och kallt gult...Hur luften känns mot kinderna och hur det låter när jag går på den kalla marken...Och nästa helg är det första advent och julmarknad och det känns roligt och förväntansfullt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar