Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 11 november 2015

Förenklat uttag av föräldrapenning

Jag läser i SvD på debattsidan. Det handlar om föräldrapenningen och det är ett par docenter inom sociologi och social forskning och någon fil dr i nationalekonomi som skriver.

Det står att det är önskvärt med ett jämt uttag av föräldrapenningsdagarna. Önskvärt för vem undrar jag då? Men i alla fall. Så här ligger det till:

1. barnets tillgång till båda föräldrarna ökar.
2. det har med det obetalda arbetet i hemmet att göra.
3. det har med mammors och pappors inkomstutveckling att göra.
4. det har med fortsatt barnafödande att göra.

Det är nämligen så här att:

1. föräldrar som delar lika är mer jämställda i hemmet.
2. kvinnor som delar mer lika har en bättre löneutveckling.
3. föräldrar som delar mer lika skaffar oftare ytterligare ett barn.

Sedan kommer några förslag om hur man ska göra. Bland annat måste man fokusera på den grupp av föräldrar som inte tar ut några dagar - alltså pappor som låter dagarna frysa inne. De måste nås. Och sedan är det FLEXIBILITETEN som måste tas itu med. Mammor, för det är mest de som ägnar sig åt det här ofoget - blandar föräldrapenningsdagar med obetalda dagar för att kunna vara hemma längre. Detta får allvarliga följder. Detta bör ses över.

Vilket bullshit. Så om man delar lika på de där 480 dagarna så får barnen tillgång till båda föräldrarna. 240 dagar var. Mamman drar det kortaste strået förstås eftersom hon av naturliga skäl kommer att ta den första perioden. Barnet kanske i alla fall får några spridda minnen av pappaperioden. Nä, barnet är för litet då också...förstås. Men då har alltså barnet fått tillgång till båda sina föräldrar och sen är det dagis som ska ha mest tillgång. Fine. Rättvist och bra. Och om man bara tar 240 dagar var så kommer båda föräldrarna fostras till att jobba precis lika mycket hemma - med det obetalda arbetet. För 240 dagars fostran får nog bukt med männen. Och sen blir det lika - jobba borta och skyffla undan hemma på kvällstid. Alla kommer få bra löner, precis lika bra, om de bara är hemma 240 dagar var. Och alla kommer att skaffa ett barn till om pappan är hemma 240 dagar. För det är ju så härligt att först vänta barn och sen ta hand om barnet i 240 dagar och sen jobba heltid för att få så bra föräldrapenning som möjligt och under tiden jobba heltid och ta hand om hem och barn på fritiden och sen vänta barn på samma gång och föda ungen och sen vara hemma 240 dagar till. Jag har nog missuppfattat något. Jag har skaffat 6 barn och under tiden varit helt ojämställd. Måste vara något fel på mig. Men jag har känt mig utvilad och pigg och kunnat ta igen mig när jag behövt eftersom jag sluppit ge mig iväg till ett jobb och frakta ungar hit och dit medan jag släpat runt på en stor gravidmage...Men det är väl jag det. Det är ju på individnivå så det stämmer nog inte. De flesta skaffar nog fler barn om de inte får vara hemma med barnen i mer än 240 dagar.

Det är samma gamla trams. Att ingen tröttnar snart. Jämställdhet för vem? Önskvärt för vem? Folk skaffar barn. Det råkar vara mammor, kvinnor som har barnen i magen, föder ut dem och kanske ammar dem. Det gör något med oss. Inte med alla. Och vissa män kanske känner precis lika starkt att det gör ont i hela kroppen av att känna att man inte ska få ta hand om sina småttingar. Men i alla fall. Har det inte gått helt över styr när precis varenda människa som yttrar sig i tidningar och tv och som har makt att bestämma till varje pris vill bestämma att särskilt mammor inte på några villkor ska få ta hand om sina barn!? Det är våra barn. Punkt slut. Det är önskvärt för oss föräldrar att själva bestämma över hur och var barnen ska tas hand.

Det är sorgligt att leva i en tid där föräldraskap har kommit helt ur modet. Där det om man ska vara krass - meningen med att skaffa barn - är helt utraderad. Men det är för all del intressant. Hoppas att jag får hänga med så länge att jag får se var det tar vägen. Om det blir färdigt någon gång...eller om det kraschar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar