Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 4 november 2015

Höstutflykt

 
Det är så milt och skönt ute nu...tydligen är det ju den varmaste hösten på 100 år...eller hur det nu var...men varmt är det. För årstiden alltså. Idag åkte jag och N och mina föräldrar ut och gick en höstpromenad vid en sjö. Efter det åt vi lunch på en liten herrgård. Riktig vardagslyx! Tänk att jag kan göra sånt här!! Tillsammans med mitt barn och mina föräldrar! Hade maken inte varit bortrest idag så hade han också kunnat svänga förbi på lunchen...Men det får bli en annan gång!
 
Promenaden var mysig! Det är så fint längs den här sjön...sandstränder och en sandås och ett näs och en udde! Vatten överallt och det blir så fina speglingar i vattnet och så vackra färger...
 
 Det växer många tallar här och de är gamla och stora och knotiga. Man förstår nästan inte hur de kan stå kvar i de sandiga branta sluttningarna. Men rötterna är stora och det är väl träden som håller sandjorden på plats.
 Vi såg flera intressanta saker. Inga fåglar den här gången men spår efter bävrar...
 ...och ett stort hål som verkade gå djupt in i en sluttning. Det var lite skrämmande tyckte N och ville inte gå nära. Vem bor här? En grävling kanske?
 Sen blev vi hungriga och drog oss mot restaurangen. Det var tur vi kom tidigt för det blev alldeles fullsatt. Stora jobbsällskap och ett till barn, ja, en bäbis var det väl egentligen, för ovanlighetens skull...tillsammans med sina föräldrar. Det pågick en konstutställning och det fanns vacker keramik i fönstren och fina tavlor på väggarna.
 N åt lite av varje. Det fanns salladsbuffé och gott bröd och rödspätta med ostsås och kotlettrad med svampsås. Här testar han morotssoppa. Det var gott ett tag men sen ändrade han sig och gillade det inte. Men han provade i alla fall!
Till efterrätt var det någon slags chokladtryfflar och sirapspinnar. Båda sorterna var goda! N smockade i sig hela två chokladbollar! 
Sen gav vi oss hemåt! Lagom till alla barn började komma hem från skolan. Lite orättvist är det allt att de inte kan vara med. Men så är det ju... De har ju gjort såna här saker de med när de var mindre och får fortsätta att göra roliga saker emellanåt när de är lediga. Jag är i alla fall glad över att jag är "fri" och kan varva mitt vanliga vardags-städ-tvätt-läxläsningsliv med lite roligheter då och då och att jag och min lilla snart 5-åring och jag får hänga ihop på heltid! Det är roligt!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar