Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 24 november 2015

Lite julstök och vanligt vardagsjobb!

 
 
 Tisdag morgon och det är grått och blött därute. Det regnar och fåglarna kvittrar lite förstrött. Två sjuka barn hemma men nu verkar de vara pigga nog för att gå till skolan i morgon. Idag får det bli en riktig jobbdag. Jag har gjort en massa redan och tänkte försöka hinna med lite till.
 
Jag har:
 
 1.
 
Bakat lussekatter. Det är ju lite tidigt men jag orkade inte göra saffranslängder som jag brukar till första advent. Men jag gjorde dem lite mindre luciaaktiga genom att strö på pärlsocker. Såg det i någon tidning jag bläddrade i och det såg gott ut. Det var det också.
 
2.
 
Bäddat rent tre sängar. Passade på att dra ut sängarna från väggen och damma och våttorka bakom. Det behövdes.

 
3.
 
Ta hand om tvätten. Som jag gör varje dag. Ett evigt återkommande arbete. Aldrig blir jag klar. Aldrig ser jag botten i tvättkorgen. Aldrig är alla högar riktigt borta. Men det är som det ska. Försöker se det som meditation. Det monotona arbetet passar bra till lugna tankar, ett flow. Tre maskiner har jag tvättat. Två maskiner har jag hängt upp. En maskin är kvar i tvättmaskinen. Nu ska det bara in i garderoberna.
 
3.
 
Bakat bröd. Hade en sån mängd valnötter hemma upptäckte jag när jag städade ur köksskåpen igår förmiddag. Valnötsbröd fick det bli.
 
 
5.
Dammsugit nedervåningen.
 
6.
Diskat upp efter frukosten.
 
7.
Plockat av i barnens rum.
 
8.
Ägnat mig åt barnen. Gjort stavning och välskrivning och matte och engelska med de två nästanfriska skolbarnen. Ritat en stridsvagn tillsammans med snartfemåringen.
 
9.
Lagat lunch. Eller rättare sagt värmt lunch. Gulaschen från i söndags räckte till barnen och jag och maken åt omelett och parmaskinka.

 
10.
 
Givit mig själv egentid. Här är jag nu. Barnen spelar fotbollsspel på övervåningen och jag sitter vid köksbordet och provsmakar det nybakta och läser tidningar och kollar på datorn. Jo, jag glömde ju. Jag bakade ju skurna pepparkakor också. Riktigt goda är de nu känner jag nu när jag knaprar i mig en!
 
11, 12, 13...och några fler arbetspunkter återstår innan dagen är slut. Men nu är det lugn och ro. Riktigt mysigt har jag när jag sitter här i halvmörkret och pustar ut. Jag känner mig tillfreds med livet...Jag känner mig nästan helt och hållet självförverkligad och tycker att jag har en toppenkarriär. Bara min fantasi, tid och ork sätter gränser för mina möjligheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar