Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 30 november 2015

Julmarknad!

 Så var det måndag igen! Helgen var riktigt bra! Förutom att maken var bortrest...trist att inte ha honom hemma på första advent och julmarknad men vi fick det riktigt mysigt ändå.
 
På fredag kväll ordade jag lite trevligt för mig och barnen. Vi städade tillsammans och sedan lagade jag och äldsta sonen mat. Lövbiff, klyftpotatis och hemgjord béarnaisesås. Jag är riktigt bra på béa nuförtiden- vispar ihop den säkert och vant och den blir fluffig och fin! Alla älskar den! Sonen gjorde hemgjorda reese's till efterrätt. Han tog ljus choklad i botten och vit på toppen och så var det ekologiskt jordnötssmör blandat med lite smör och florsocker i mitten. Smarrigt! Efter maten tittade vi på film tillsammans, något som 18-åringen valde ut...någon science fiction som handlade om AI. Den var rätt bra!
 På lördagen åkte vi på julmarknad. Samma ställe som vi åkt till de senaste 15 åren. Det är så mysigt där. Vackra hus, roliga butiker, gott fikabröd, trevligt café. Vi åkte med barnens mormor och morfar, alla barn och en av pojkarnas flickvänner. Vi tittade lite i affärerna, köpte karamellstrutar till barnen och brända mandlar till mig...Vi träffade en släkting vi pratade med en bra stund. Trevligt. Sen fikade vi på caféet. Det är så fint där. Fina möbler och järnspisen kvar från det att huset var arbetarbostad. Och i ett precis likadant rum bodde min gammelfarmor och gammelfarfar ända tills på 50-talet. Det känns roligt att tänka på.

Ett av barnen red på en av fjordingarna. Det tyckte han var roligt. Minstingen var jättetaggad innan vi åkte dit men backade ur när vi väl stod där vid hästarna. Han vågade minsann rida men han ville inte. Och dagen därpå när han pratade om det gjorde han om det lite grand och låtsades att han var en katt och katter KAN ju inte rida förstod jag väl.
När vi satt och fikade kom tomten och bjöd på godis. Det tyckte minstingen var väldigt spännande.

Sen åkte vi hem till mina föräldrar och lagade mat tillsammans. Enchiladas blev det. Och så blev det tv. Downton Abbey som vi alla älskar. Tycker det är roligt att barnen tycker om det också. Och så blev det Gomorra - älskar den serien också. Fast kontrasten mot Downton är ju rätt enorm. Men den är så suggestiv...inget hopp, inga känslor, eller starka känslor, bara makt och pengar spelar roll, alla är verktyg...och så musiken. Jag gillar inte rap men den här italienska rapen är häftig...
 
Söndag blev en slappardag med läxläsningar insprängt i latheten. Tyska med de stora högstadiepojkarna, matte och religion med mellanstadiekillen. Lågstadiepojken behövde inte göra några läxor mer än lite gångertabell fast kamouflerat som frågesport i bastun på kvällen. Och så spelade vi en hel del fiol tillsammans.
 
Så var helgen över och vardagen är här igen. Det snöade i natt och snön ligger kvar än. Nu ska jag och lillen ge oss ut i vintersolen en stund innan fikat!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar