Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 4 februari 2015

Liberala kvinnor!

Jag lyssnar på Gulan Avci. Hon debatterar med Ebba Busch Thor om vårdnadsbidraget. Det är intressant att lyssna på argumenten. Den liberala kvinnan (Gulan) låter så oliberal på något sätt. Eller så har jag missat vad det är att vara liberal.

Försöker urskilja argumenten:

1. Vårdnadsbidrag innebär att kommunerna får ge ett skattesubventionerat bidrag på 3000 kr till föräldrar med barn mellan 1-3 år. Föräldrar får gärna vara hemma men Gulan vill inte vara med och betala skatt för det. Nehej, och jag vill inte vara med och betala skatt för att föräldrar ska kunna lämna sina barn på förskolan. Det var visst lite mer än 3000 kr/mån också. Gulan vill bestämma vad folkets skatter ska gå till. Hon bestämmer att skatt till förskola är ok men skatt till hemmabarn inte är det. Viss barnomsorg duger och annan inte. Vad föräldrarna själva tycker är inte intressant.

2. Över 90 % av de som tar ut bidraget är kvinnor. Då blir det inte ok. Om det hade varit 50 % män hade det nog varit mer ok tror jag. Men kanske inte ändå. Kanske det är så att kvinnor vill vara hemma mer än män vill det. Gulan tycker inte att det är ok. Många  (ca 7000) kvinnor får inte vilja samma sak. Då blir det ojämställt. Tycker Gulan. Vad kvinnorna själva vill välja är inte intressant.

3. Kvinnor med utländsk bakgrund, lågutbildade kvinnor i socioekonomiskt utsatt situation är överrepresenterade. Kanske har utländska kvinnor en annan syn på barn än vad svenska kvinnor har. Kanske är de vanan vid att mammor tar hand om sina barn själva i hemmen? Kanske är det bra? Kanske känns det bra att få ta hand om sina barn, vara tillsammans med dem mycket när de är små när man kommer till ett nytt främmande land? Men Gulan tycker inte det är bra. De kvinnorna ska hindras från att ta hand om sina barn eftersom de känner fel. Lågutbildade kvinnor är heller inte något att bry sig om. Det är särskilt dåligt för dem att vara hemma hos sina barn. Det är bättre för dem att gå ut och jobba i sina lågutbildade branscher än att ta hand om sina barn. Tycker Gulan. Men kanske känns det mer meningsfullt att vara med sina egna barn än att jobba med ett ointressant, tungt, trist jobb? Jag tycker det är roligare att vara med mina barn än att jobba med mitt intressanta, roliga jobb jag hade innan jag fick barn. Jag är högutbildad och hade gärna tagit emot vårdnadsbidrag om jag hade bott i rätt kommun och inte som nu i en s-kommun. Men Gulan vet. Särskilt sårbara kvinnor (om de nu är det) måste särskilt fostras så de gör rätt. Som Gulan vill.

4. Det är synd om barnen som måste gå hemma med föräldrarna och inte får ta del av den pedagogik som förskolan kan ge. Hur vet Gulan att det är synd om barnen? De kanske har det jättebra! De kanske har en mamma som gillar dem jättemycket och pratar med dem och gullar med dem jättemycket. De kanske har släktningar, vänner de träffar? De kanske gör jättemycket roliga saker. Har hon frågat dem? Och hur vet Gulan att man lär sig språk bäst på förskolan. Är det verkligen små barn som är bäst på att lära ut språk till varandra? Två 1-åringar sitter och dadar till varandra! Det låter mycket utvecklande - not! Det finns forskning som visar att barn som lär sig sitt eget modersmål ordentligt har ett försprång att lära sig andra språk senare. Och om man verkligen vill att mödrar och barn ska lära sig svenska ordentligt finns det andra alternativ. Ordna mamma-barngrupper och försök integrera svenskar och invandrare. Vore kul att få lära känna de nya invånarna för oss svenskar och roligt för dem att få lära känna oss som bor här - tillsammans med barnen!

4. Vi ska främja arbetslinjen i första hand. Arbeten är viktigare än barn. Det vet Gulan. Ungdomsarbetslösheten är stor - och det är nog inom de lågutbildades bransch - kanske kunde ungdomar ta över såna jobb medan mammorna ägnar sig åt det som faktiskt är viktigare för mammor- ta hand om barn. Tycker jag! Fast jag vill inte bestämma det utan skulle önska att alla mammor och pappor fick känna efter vad som kändes bäst. Men Gulan vill bestämma.

5. Reformen har inte varit lyckad för det är så få som har använt den. Kanske beror det på att bidraget är så lågt. Det är dyrt att vara hemma. Det är svårt att klara sig på en lön eftersom alla politiker tycker som Gulan. Att föräldrar inte ska få ta hand om sina barn. Därför tar de från oss så mycket pengar så vi inte har råd att leva på en lön. För att hindra oss från det vi vill. Om nu någon kommer ihåg att de vill det förstås. Kanske kunde man öka bidraget? Göra det lite mer likt dagisbidraget (mer än 10 000 kr/månad) - då skulle man få se om det var lyckat eller inte. Tror jag.

Jag konstaterar att liberala kvinnor vill bestämma mycket över andra. De vet bäst. Vanliga kvinnor är lite dumma i huvudet och de måste omedelbart fostras så de skärper sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar