Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 2 februari 2015

Inlåst!

Idag talade S om att de tänker ta bort vårdnadsbidraget och Fp meddelade att de tänker stötta S i detta. Annika Strandhäll berättar att "vårdnadsbidraget är ju en väldigt ineffektiv åtgärd, som också har inneburit en inlåsningseffekt för väldigt många kvinnor".

Jag vet inte vad hon menar med "ineffektiv" riktigt. Om någon som vill vara hemma med sina barn får möjlighet att vara det tack vara vårdnadsbidraget kan vara det - då är det väl effektivt? Men hon kanske inte menar det. Hon kanske menar att det är så lite pengar i det så att det bara är rika som har råd att vara hemma. Då betyder ju det att fler skulle vilja vara hemma och då blir det ju ineffektivt förstås. Men då kan man ju öka bidraget. Det är ju trots allt bara 3000 kr/mån. Lite pengar jämfört med de summor (ca 15 000 kr/mån totalt varav föräldrarna betalar 8 %) som staten bjuder föräldrarna på.

Och så var det "inlåsningseffekten" då! Man blir tydligen inlåst om man stannar hemma i 3 år. Inlåst i hemmet då antar jag? Utelåst från arbetsmarknaden. Fast orden måste på något sätt beskriva vad den som är inlåst och utelåst känner själv. Det är subjektiva ord. Om jag är inlåst i mitt hem och vill vara där (och dessutom har en nyckel) så upplevs det positivt. Om jag är utelåst från arbetsmarknaden och vill vara utelåst så är ju det bara positivt. Man kan ju alltid söka ett jobb om man känner för det. Ingen har ju direkt tvingat en att vara hemma med vårdnadsbidrag. Det är självvalt. Men om nu kvinnor väljer detta helt själva då innebär det alltså att de är mycket dumma i huvudet. De förstår inte sitt eget bästa och måste alltså därför hindras från att välja fel. De måste fostras att förstå att de istället för att få den frihet de vill ha egentligen blir inlåsta.

Nåja, man kunde skratta åt eländet. Det låter som ett dåligt skämt alltihopa. Jag är hur som helt en sån där ofri kvinna som är inlåst i hemmet, utelåst från arbetslivet. Och jag älskar det! Jag älskar allt med det förutom en sak. Det är väldigt dyrt att leva på en lön! I Sverige får man inte hjälpa varandra ekonomiskt inom familjen som man får i en del andra europeiska länder. Man särbeskattas istället för sambeskattas. Man tar inte hänsyn till försörjningsbörda.Det är var och en för sig som gäller! Alla på sin plats! Föräldrarna på sina jobb och barnen i förskolan. Arbeit macht frei!



2 kommentarer:

  1. Jag blev också förbannad på de grodor som hoppade ur hennes mun: Ineffektivt, inlåsningseffekt. Kan hon stava till ordet barn? Hon kan i alla fall inte ens drömma om barns behov. Alva Myrdal spökar ständigt.
    Jag hade barn på den tiden som mammor fick vara hemma utan att någon baktalade dem, det var länge sedan. Jag tror att kvinnor kan välja själv och om de fick dagispengen att förfoga över vore flera hemma i tre år växelvis med barnets far.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var allt riktiga grodor som hoppade ur munnen på henne! Läste på din blogg och det var riktigt träffande det du skrev - tittar in ibland hos dig och hittar alltid något intressant att läsa - men har inte klurat ut hur man kommenterar! Men nu fick jag chansen att säga några ord! Tror också som sagt att kvinnor kan välja själva! Så korkade är vi ju trots allt inte!

      Radera