Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 15 februari 2015

Låt barn vara barn!

Regeringen och Fp har kompromissat om det där med betyg i 4:an. 100 skolor ska får ansöka om att dela ut betyg redan i 4:an. Sen ska de se hur det faller ut. Jag har inte funderat så mycket på vad jag tycker. Vet inte riktigt. I sig tycker jag att betyg är bra. MEN betyg är liksom sista steget i en lång kedja. Och det är det onödigaste steget. Men om kedjan funkar så är det ett bra steg. Tycker jag. Om ni förstår hur jag menar. Om undervisningen funkar bra. Om läraren gradvis bygger upp elevernas kunskaper, synliggör hur det går till, ger gott om tillfällen till repetition, kollar upp att alla hänger med kontinuerligt och testar det som lärts in på sätt som funkar bra med elevernas ålder så att eleverna själva ser att de förstått...då tycker jag att betyg kan vara ett bra sätt att kommunicera ut det som är uppenbart - ett bevis på att "det här kan jag". Det är ett bra sätt att meddela hem hur det går för barnet. Men då måste undervisningen funka och då måste betygskriterierna vara så oluddiga som möjligt.

Jag snubblade på Malena Ernmans fb-status där hon skriver om betygen. Hon tycker inte att det är bra med betyg tidigt. Hon menar att man slår ut barnen, gör dem ledsna och att barn ska få vara barn. Kommentarerna har rasat in och folk verkar vara uppdelade i två läger. För eller emot. Många som är emot skriver just det att "låt barnen vara barn".

Jag tänker lite på det där med att låta barn vara barn. Jag tycker också att barn ska få vara barn. De ska inte behöva bekymra sig för mycket. De har så mycket att fundera över ändå, med kompisar och sånt.

Men jag tänker att folk är lite blinda på något sätt. Betygen blir någon slags symbol för att lägga på något på barnen som gör att de inte kan vara barn i tillräcklig grad. Men om vi öppnar ögonen. Låter vi verkligen barn vara barn?

- När barn som bara är 1 år (2 år, 3 år osv) gamla tillbringar heltid och ibland mer därtill på förskolan? Är det att låta barn vara barn?'
- När vi tycker att det är ok att lämna barn till förskolan eller fritids redan från kl 6 på morgonen? Är det att låta barn vara barn?
- När vi tycker att nattis, kvällis och helgis är en fin samhällsservice, ett måste för att ensamstående ska kunna sköta sina jobb? Är det att låta barn vara barn?
- När vi tycker att det är helt ok att skolbarn inte går hem efter skolan utan fortsätter "arbetsdagen" på fritids i stora barngrupper, i institutionsmiljö med väldigt få vuxna? Är det att låta barn vara barn?
- När vi tycker att det är helt ok att barn som bara är 9, 10, 11, 12 osv år går hem efter skolans slut till hem där det inte finns någon vuxen? Är det att låta barn vara barn?

I det här sammanhanget tycker jag att betygen är en liten droppe i havet. Det spelar ingen roll egentligen.  Skulle vi verkligen ha en känsla för vad det är att vara barn - om vi verkligen lät barn vara barn - skulle nog barnen tåla att få betyg tidigare än nu. Men barndomen är så nedmonterad att vi måste klamra oss fast vid varje litet yttre tecken på att barn är barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar