Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 26 februari 2015

Genussnöröjning!

Man pratar om snöröjning på tv:n. Närmare bestämt genussnöröjning. Det betyder att man börjar med att röja snö på gång- och cykelvägar och kring förskolorna. Kvinnor cyklar och går mer än män och kvinnor lämnar barn oftare på förskolan än vad män gör. Det är lättare att åka bil på snö än att gå eller cykla i snö. Man säger att det är viktigt att kvinnorna kommer fram till dagis. De ska lämna sina barn tidigt på morgonen och då måste de ta sig fram på cykelbanorna med sina små barn i vagnar och i cykelsitsar. Ja visst! Det är väl klart! Klart de ska komma fram på cykelvägarna och gångvägarna. Självklart! Men så kan jag inte låta bli att tänka lite mer. Jag försöker se alla dessa mammor och barn med vagnar och cyklar på väg, tidigt på morgonen, efter att ha klätt på sina små barn, matat dem, stoppat i dem i overaller och på med tjocka mössor och vantar och så iväg. Av med kläderna, puss och kram och hej då, vi ses senare. Och så på cykeln igen, eller trava iväg, mot jobbet. På vintern. När det har röjts snö. Jag försöker se framför mig denna ström av mammor och pappor och barn. 500 000 barn fraktas varje morgon iväg till förskolan. Vissa till fots, andra i vagn, några i cykel, andra i bil...En strid ström...På väg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar