Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

lördag 31 januari 2015

Affärsbesök!

Jag var och storhandlade med min 4-åring. Jag gör inte det så ofta eftersom maken brukar sköta om det på väg hem från jobbet en gång i veckan. Men nu gjorde jag alltså det. 4-åringen tycker att det är kul att vara i affärer. Han gillar att kolla på saker och inte bara leksaker utan vanliga matvaror också. Han verkar inte tycka att han är annorlunda än mig. Jag plockar i saker och han plockar i saker. Han är ganska resonabel men har fortfarande ganska bestämda åsikter om vad som skulle köpas. Han köpte en pysselbok, ett födelsedagskort (till sig själv!), en burk saltgurka, en påse blodapelsiner, en tandborste, en liten läsk och en japp. Han hade planer på att köpa 4 bilar i en kartong. Men han verkade förstå att det nog var lite mycket begärt. Han frågade om jag hade råd. Nej, tyvärr sa jag och då gav han sig. Kanske hjälpte det till lite att jag precis innan hade tittat på några skålar som jag egentligen ville ha men avstod från eftersom jag tyckte att det blev lite för dyrt.

Jag funderade lite på det där med barn i affärer och barn som man har med på stan. Det är så lätt att det blir bråkigt och skrikigt. Med mina äldre barn var jag lite hårdare och sa nej oftare. Det blev gråt och skrik ibland. Inte ofta men ändå...Nu är jag lite latare. Jag har ingen lust att starta bråk. Jag har insett att det inte gör någon nytta. Om vi ska ut och handla kan det lika gärna vara trevligt och om barnet köper några saker som är lite oplanerade så vad spelar det för roll!? Det är klart om det är orimliga önskningar då går det inte men någon extra frukt, en liten godisbit, en liten leksaksbil...det kan det vara värt. Barn har så lite makt. De får finna sig i att göra ungefär som vi föräldrar bestämmer. Det kan vara skönt att få känna att man också är med och tar beslut, tänker själv, kan påverka...Sonen verkar i alla fall utgå att han är med och handlar på lika villkor som jag. Han tänker ungefär likadant också. Förstår att det kan bli för dyrt, att man inte kan köpa vad som helst. Jag var imponerad över hans fina blandning av saker - från nyttiga vardagsgrejer till lite mer lyxbetonade varor. Bra gjort! Han var nöjd och jag var nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar