Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 11 januari 2015

Om katter och barn

Jag fortsätter med djurtemat. Jag läser en artikel som handlar om katter. Det står att man inte får lämna katter ensamma hemma över natten. Enligt lag måste man se till sin katt två ggr per dygn oavsett om det är en utekatt eller innekatt. Jag blir återigen fascinerad över att det finns så tydliga lagar och regler när det gäller djur men inte för barn. Jag tänker lite extra på de barn som slutat på fritids och som är hemma ensamma på eftermiddagar och på lov. Det verkar som om de allra flesta barn börjar vara det när de är 10 år. Jag läser i en artikel från 2011 att nästan var tredje 6-9-åring är ensam hemma på sommarlovet och att detsamma gäller för 60 % av barnen mellan 6 och 14 år. Jag försöker hitta en lag som handlar om detta men lyckas inte. Det är väl konstigt? Det är ju barn det är fråga om, omyndiga individer...Föräldrarna är ytterst ansvariga och ändå är det helt ok att jobba och samtidigt ta ansvar. Ingen ser något problem i det. Det finns inga regler, inga lagar, inga riktlinjer, ingen diskussion. Konstigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar