Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 10 april 2013

Tisdagssysslor!

Cyklarna har kommit fram och de små barnen har inte riktigt vant sig än vid hur roligt det är att cykla. De njuter för fulla muggar av att susa fram och ta sig långt på kort tid. 2-åringen är som besatt! Han kan inte se en cykel utrustad med barnsadel utan att bryta ihop om han inte omedelbart får åka på cykeltur. Efter barnhämtningen på skolan i går tog vi oss en liten cykeltur i området där vi bor.
 
 
 Efter lite planlöst cyklande åkte vi förbi barnens mormor och morfar. Mysigt att titta in en stund och se vad de sysslade med. Några kex fick barnen också med sig som färdkost! Toppen!

 
Väl hemma igen fick vi hitta på mat som gick snabbt att få på bordet! Pannkakor fick det bli och lilleman hjälpte till som han alltid brukar. Vispa, knäcka ägg, hälla i och avsmaka - det är alltid lika roligt!
 

 
Det är så ljust och härligt nu så! Även om det är rätt kallt vill man allt ut en stund på eftermiddagen också! Snön har börjat smälta bort från gräsmattan och nu börjar jag bli lite otålig - det är väl snart dags att det händer något i rabatterna. Men det är segt. Bara några krokusblad har visat sig. Skräpigt och eländigt är det också på gräsmattan. Men mina fina stenar som jag brukar släpa med mig hem från olika semestrar har börjat dyka upp allt eftersom snön smälter. 


Det här är min favorit med sina fina mossmönster!
 

 
 
Maken är bortrest och mina föräldrar kom och hälsade på oss på kvällen för att hålla oss sällskap. Vi åt lite extra god mat! Små minikebabrullar med vitlökssås fick det bli!
 


 Vi formade dem som avlånga rullar men har man mer bråttom kan man bara fräsa upp färsen som tacofärs.
 
4 p
 
400 g nötfärs
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
0,5 tsk sambal oelek
1 tsk mald spiskummin
1 tsk gurkmeja
 smör och olja att steka i
 
Blanda allt, forma till rullar och stek i stekpanna.
 
Servera med raita eller vitlöksyoughurt (brukar blanda crème fraiche, turkisk youghurt, salt och pressad vitlök), grönsaker och tacobröd.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar