Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 15 april 2013

Måndag igen!

Måndag igen! Normalt sett brukar jag tycka att det är lite segt på måndagar men idag välkomnar jag vardagen! Vi har turats om med att vara sjuka i ett par veckor och dagarna har flutit in i varandra - vardag och helg har känts ungefär likadana. Men idag var alla utom en snart frisking i skolan igen! Skönt att komma upp och komma igång som vanligt på morgonen! Jag och lilleman har ägnat förmiddagen åt hemarbete (som vi brukar när storebröderna är i skolan). Jag har läst flera tidningsartiklar och på de politiska partiernas hemsidor att barn skulle utvecklas bättre i förskolan. De ska få en bättre kognitiv utveckling där påstås det! Fast någon källhänvisning anges aldrig och jag blir alltid lika arg men även full i skratt när jag läser de där flosklerna! Jag tänker på det vi gjorde i förmiddags! Allt är kognitiv träning! Det behövs inga förskolor och pedagoger för det! Man behöver en mamma och ett hem! Sen är det bara att sätta igång!
 
 
Morgondisken ska röjas undan. Lilleman får förstås vara med. Han älskar att hälla med vatten. Leken har utvecklats förstås eftersom han hela tiden blir äldre. Han häller med små byttor och fyller större byttor, vispar med vispar, lägger ner små saker han hittar i vattnet... Han tränar sig på matematik och fysik och finslipar sin motorik. Eftersom jag står alldeles bredvid småpratar vi hela tiden! Vi tränar språket! Bullshit egentligen! Vi diskar! Men eftersom jag ska försöka motivera varför jag är bättre än förskolan för mitt barn måste jag använda mig av läroplanens ord! Jag inser i alla fall att jag platsar! Och tänk, jag dokumenterar också! Utvecklingssamtal har jag med. Hur då? Jo, när barnets pappa kommer hem på lunch berättar jag förstås vad vi har gjort, vad lillen har sagt! Vi gillar att prata om honom, om hans framsteg, om alla hans roliga påhitt, till och med ler vi åt hans mindre roliga påhitt...

 
Efter disken tog lillen itu med egna projekt. Han älskar bilar just nu! Han brummar och kör, parkerar och låter bilarna prata lite också!

 
Nästa arbetsuppgift blev dammsugning. Eftersom lillen tycker mycket om att dra ur sladden är det enklast om han får dammsuga en hel del själv! Det är roligt att se smulorna försvinna och det är förstås roligt att känna sig stor! När han är nöjd brukar jag få dammsuga resten utan alltför många "sladdurdragningar"!
 


En härlig cykeltur blev det när vi hämtade storebror! Det var roligt för både mig och lillen! Jag njöt av vårluften och fågelsången, snön som försvinner så fort att man nästan kan se det... Lillen tror jag njuter av farten, saker som far förbi...

När vi kom hem var det bara dags att sätta igång med maten. Sjuklingen har haft magsjuka men matlusten hade tydligen kommit tillbaka eftersom han meddelade att vi hade allt som behövdes för att laga Pasta Carbonara. Han hade kontrollerat att vi hade spaghetti, ägg, ost, grädde och bacon! Det är roligt när man märker att barnen lär sig något av all matlagning de får se och vara med om! Alla tre barnen ville hjälpa till förstås! Det var ost som skulle rivas, ägg att knäcka, grönsaker att skära, bacon att steka... så arbetsuppgifterna räckte för alla som tur var!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar