Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 21 april 2013

En massa mat och mer vår!


I fredags åt vi Boeuf Bourguignon. Barnen har fritidsaktiviteter på kvällen och det är så skönt när maten står på bordet direkt de kommer hem. En gryta är perfekt. Bara att förbereda tidigare på dagen och så är det klart när man är färdig.

8-10 personer


1,5 kg högrev eller fransyska (för fint kanske men vi brukar ta det - fransyska alltså) i tärningar.
3 msk smör
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
0,5 dl vatten
färsk timjan
1 lagerblad
2 krossade vitlöksklyftor
3 msk vetemjöl
75 dl kraftigt rött vin
2 dl köttbuljong av tärning
1 msk tomatpuré
200 g rimmat fläsk i grova strimlor
25 smålökar
200 g färska champinjoner
1 msk smör
bladpersilja
 
Bryn köttbitarna väl runt om i smör i omgångar.
Salta och peppra.
Lägg köttet i gryta.
Vispa ur pannan med vatten och sila ner skyn i grytan.
Tillsätt kryddor och vitlök, pudra över vetemjöl och rör om ordentligt.
Häll på rödvin och buljong så det knappt täcker köttet.
Vispa i tomatpuré
Låt grytan koka sakta under lock på svag värme till sköttet är mört (ca 1,5 timme).
Stek fläsket knaprigt och stek hela skalade lökar och små champinjoner i smör.
Lägg fläsk, lök och svamp i grytan och koka ytterligare 20 minuter.
Smaka av och strö över persilja.
 
Servera med kokt eller stekt potatis.

 
Ett gäng hjortar stryker omkring här i våra kvarter och i fredags kväll kom de gående igen. De är så fascinerande tycker jag. 5 stycken hjortar i olika storlekar skrider fram i sakta mak. De går alltid sakta och alltid efter varandra. De brukar gå på gatan och sedan vika av på någon tomt! Fast de är förstås inte bara vackra och trevliga. Jag vet nog vad de är ute efter! Mina och andras tulpaner!



Lördagen bjöd på lite av varje. En av sönerna sålde bröd för sin klass igen. Min man brukar ha hand om "försäljningsombytena" och se till att nästa säljgäng är på plats och att allt flyter som det ska. Nu var han upptagen så jag fick ta hand om det! Det blev några turer fram och tillbaka till försäljningsstället - lite stressigt men man får se det positiva i det - mycket motion blev det - särskilt som lillkillen älskar när jag springer med vagnen!
 

 
Ett av säljpassen struntade vi i att gå hem. Vi var i en lekpark istället! Kul!
 
 
Lunch - en gammal hederlig köttfärslimpa som min pappa hade gjort. Min man hjälpte mina föräldrar med renoveringsarbete och istället blev vi bjudna på mat! Mycket gott och väldigt skönt att slippa laga mat!
 


Det har tjatats om studsmattan en hel del! I går tog barnen saken i egna händer och satte upp den själva! Sedan hade de roligt hela eftermiddagen!

 
 
Till eftermiddagskaffet gjorde vi en kladdkaka som vi piffade upp med några non stoplinser!

 
Älskar att vara i trädgården den här tiden på året! Det händer lite varje dag och äntligen finns det något att göra också! I går började jag klippa ner de gamla perennerna och när man ser att det spirar små gröna blad längst nere vid marken under allt det gamla blir man så glad!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar