Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 5 april 2013

Kampen går vidare!

Det har stått stilla när det gäller föräldraförsäkringen ett bra tag nu. Det har sett likadant ut länge. Det verkar vara dags för förändringar igen. Socialdemokraterna är kluvna. Löfven tycker att man inte ska ändra villkoren för barnfamiljerna just nu men att föräldraförsäkringen så småningom ska tredelas och slutligen tvådelas. Andra Socialdemokrater har mer bråttom. Jag läser en krönika av Emma Almgren
http://www.dagensarena.se/opinion/emma-almgren-tiden-vad-ar-en-socialdemokratisk-familjepolitik och blir nästan lite rädd! Hon menar att politker måste sätta sig över folkets vilja för den goda sakens skull. "När sambeskattningen avskaffades skickades en protestlista med 200 000 underskrifter till Olof Palme. Socialdemokraterna genomförde reformen ändå. För att man var övertygade om att vi alla mår bättre i ett jämställt samhälle. För att man hade ena foten fast förankrad i ideologin och den andra fritt svävande i framtiden. För att man vågade." Man avskaffade alltså sambeskattningen mot många medborgares vilja eftersom man visste att kvinnorna behövde arbeta mer (det var det som blev konsekvensen - pengarna räckte inte och en till lön måste in för att driva in familjen). Socialdemokraterna visste att vi skulle må bättre om vi blev mer jämställda.

På något sätt tycker jag inte att det verkar som om vi mår så värst mycket bättre nu än då. Kvinnor som har barn har höga sjukskrivningstal, barnen är sjuka ofta, psykisk ohälsa har ökat... Många politiker är övertygade om att kvinnorna kommer att må bättre bara männen hjälper till mer hemma. Emma Almgren skriver att "75 procent av män och kvinnor vill dela lika på ansvaret och att det är dags att vi hjälper dem på traven." Löfven säger att han vill lagstifta om rätt till heltid.
Jag undrar hur många som orkar jobba heltid samtidigt som de har fulla ansvaret för hem och barn." Almgren menar att för att kvinnorna ska orka måste de stanna hemma kortare tid med sina små barn. Männen måste vara hemma mer för att kvinnor och män ska dela på hushållsarbetet. Men föräldraledigheten varar ju bara drygt 1 år. Sedan då? När både män och kvinnor jobbar? Vad händer då? Tänk om det är för mycket arbete för både mannen och kvinnan att driva runt en familj med barn samtidigt som de jobbar heltid bägge två?

Nu är det alltså den tredelade föräldraförsäkringen det gäller. "Själva beslutet fattades på förra kongressen. Konflikten i år gäller om man ska förbinda sig till att faktiskt genomföra sitt förslag också. Partiledningen säger nej – S-kvinnor och LO säger att det nu är på tiden."

Emma Almgren skriver att "när politikerna drar sig undan sitt ansvar, lastar de samtidigt över det på individen. Vi lämnas alla ensamma att så gott det går ta oss över de strukturella hinder vi möter." Jag antar att hon menar att politikerna måste bestämma åt oss vanliga människor hur vi ska leva. Det blir för jobbigt och svårt för oss annars att klara av att välja. Vi kanske väljer fel och får ångest. Det är bättre att någon annan som vet bättre bestämmer.

Almgren fortsätter: "I det läget förväntar jag mig en socialdemokrati som säger att jämställdhet och jämlikhet är en förutsättning för verklig valfrihet. Som säger att vinstincitament inte har i välfärden att göra. Som vågar säga att välfärden kostar, och den måste få kosta ännu mer. Som säger att vi tar ansvar för det här nu. Du är inte ensam i detta, det privata är politiskt, vi är ett samhälle och vi tar hand om varandra. Först då kan Socialdemokraterna bli ett parti för framtiden." Det är när jag läser ovanstående jag blir lite orolig. Vad menas med att jämställdhet och jämlikhet är en förutsättning för verklig valfrihet? Vem har definierat vad jämställdhet och jämlikhet är? För mig är jämställdhet att jag och min man hjälps åt lika mycket. Vi anstränger oss i lika hög grad för att vi och vår familj ska må bra. Men vi behöver inte göra exakt samma saker. Vi vill också själva bestämma över vilka sysslor vi vill utföra och hur vi ska fördela arbetet mellan oss! Vi anser att vi klarar av det! Sedan undrar jag hur dyr välfärden får bli? Det är tack vara förskolan vi kan vara så jämställda vi är nu. Förskolan är redan nu väldigt dyr och ändå är inte kvaliteten tillräckligt hög. Men den får alltså bli ännu dyrare? I jämställdhetens namn! En jämställdhet många av oss inte ens efterfrågar!

2 kommentarer:

  1. är du tillbaka igen <3 <3

    kram å jag blir alldelles galen på detta att det SKA vara lika för alla...man måste ju få välja om man vill det ska vara lika..
    att ge möjlighet å attt tvingas är väldgit stor skillnad..

    nu har jag iaf sökt massa kurser..

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag, jag är tillbaka! Roligt att du sökt kurser - hoppas att du kommer in på det du vill! Visst kan man bli galen på att politiker har sån mani på att bestämma över människors privatliv! Möjligheter är alltid mer tilltalande än hinder! Om det kostar pengar att ta hand om barn - och det gör det, massor till och med - kan väl föräldrarna få vara med och bestämma hur de vill ta hand om sina egna barn! Kram

      Radera