Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 26 oktober 2012

Rutavdrag för skolarbete hemma!

Nu vill regeringen att man ska få anlita utbildade lärare för att hjälpa sina barn med läxläsning och annat skolarbete och få göra rut-avdrag för det! Det ska även gälla gymnasieelever. Så här står det på Sveriges radios hemsida:

Om regeringens läxhjälps-förslag går igenom i riksdagen blir det till skillnad från tidigare fritt fram för föräldrar att betala lärare för att komma hem och läsa läxor med barnen och sedan göra rut-avdrag. Det blir också möjligt att göra avdrag för mer än bara läxläsning, exempelvis att intensivträna ämnen som man halkat efter i.

Redan i dag är det möjligt för föräldrar att göra rut-avdrag för läxhjälp för barn som går i grundskolan, eftersom det då räknas som en form av barnpassning. Men regeringen vill i sitt förslag, som behandlas av riksdagen inom kort, att det ska gälla även gymnasieelever, och att läxhjälpen inte ska kopplas ihop med barnpassning.
När förslaget kom i somras väckte det debatt, både lärarfack, skolverk, och flera partier i oppositionen har framfört kritik. Skatteverket påpekade också att om det enbart är läxhjälp som regeringen avser bör det klargöras på ett tydligare sätt.
Det har regeringen inte velat göra, och därför gör Skatteverket bedömningen att det om det här förslaget blir verklighet kommer man inte bara godkänna rutavdrag för läxhjälp, utan även där elever vill läsa igen större avsnitt olika ämnen.
Det råder heller ingen tvekan om att föräldrar får anlita barnets egna lärare om de vill extraknäcka.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5322704

Jag fattar ingenting! Jag är lärare. Jag undervisar mina barn i mycket hemma eftersom jag är missnöjd med skolans kvalitet i vissa stycken. Jag kan inte göra skatteavdrag för mitt arbete. Varför? För att det är mina egna barn jag undervisar! Det här är samma syndrom som när det gäller barn och förskola. Jag använder inte förskola till mina barn. Jag tar hand om dem själv. Jag får inte del av förskolepengen! Varför? För att det är mina egna barn jag tar hand om? Är det inte något sjukt med det hela?

En annan sak! Hemskolning förbjuds i Sverige. Rutavdrag för skolarbete i hemmet införs. Hur hänger detta ihop? Enkelt. Om det är fråga om hemskolning är det ju sina egna barn man undervisar. När det gäller rut-avdraget någon annans!

2 kommentarer:

  1. Ja vad ska man säga. Underlig är världen ibland. Intressant läsa om vad som e töntigt.. Jag hämtar ju alltid 6 åringen vid skolan å innan honom mötte jag han som nu går i 3 an ibland osv.. Så dom e vana jag möter å står där på skolgården. Största killen som e 11 nickar lite mot mej ibland;). Å nä överdrags byxor är ingen hit ;) å de fryser inte. Ler. Men jag tänkte på det häromdagen att de är en sån stor skillnad mellan 6 års och ettan.. 6 åringar får fortf vara små å de leker sig fram... Där kan en kille ha tex hello Kitty plåster utan att bli total retade men sen i ettan.. Allvar så fort eller är de bara jag som känner så. Ger du dina mkt tid en å en förresten? Kramar från svintoflickan

    SvaraRadera
  2. Det är väl olika från skola till skola, klass till klass och barn till barn också! Mina barn är också vana att jag hämtar och eftersom vi har många barn har jag ju hämtat barn i 10 år nu! Så mina äldre barn är vana att jag är lite här och där i skolan och tittar in i deras klassrum om jag vill något! De verkar inte tycka att det är töntigt och om mormor dyker upp och hämtar någon gång får hon gärna en kram av killen som går i 5:an utan att han skäms ett dugg! När ens barn står för vad det vill utan att bry sig om vad andra tycker blir man glad! Uppmärksamheten på hur andra gör tycker jag har ökat coh kommer tidigare. Min kille i 6-års fick höra att han var fånig som hade röda stövlar med hjärtan i! Fast han klarar tydligen sådand kommentarer - sa bara att "det skiter väl jag i!".

    Det är svårt att få tid till barnen ett och ett när man har 6 stycken men jag tycker att jag lyckas rätt bra! Minstingen och jag är ju ensamma hemma till kl 11. Sen har jag och 6-åringen ett par timmar när det bara är vi. Sen kommer 8-åringen hem och då sover lillen så vi brukar passa på att göra läxor, prata, spela piano. De stora gör jag läxor med en och en, spelar piano och så är de uppe lite längre på kvällarna och då dricker vi te och tittar på tv tillsammans tillsammans med far i huset! Fast det är väl kanske inte att vara ensam - 2 vuxna och 3 barn - men det känns lugnt och skönt och det blir tid att prata lite mer "vuxet". Kul att läsa lite på din blogg om hur andra som har lite fler barn gör och har det! Kram/Ditte

    SvaraRadera