Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 18 oktober 2012

Obligatorisk förskoleklass

Socialdemokraterna vill göra sexårsklassen obligatorisk och därmed införa 10-årig skolplikt. Mikael Damberg säger att barn som inte stimuleras i den ålder då de kan lära sig som allra mest riskerar att hamna på efterkälken. Tydligen tycker även Moderaterna, Folkpartiet, Centern och Sverigedemokraterna att skolplikten ska vara 10 år med början från 6 år. Kristdemokraterna är emot det och Vänstern och Miljöpartiet tycker att det är en icke-fråga.
Det som är konstigt är att ingen av partierna som vill göra förskoleklassen obligatorisk vill förändra själva skolformen. Jag undrar hur Damberg (och övriga) politiker föreställer sig att barnen ska bli ”bättre” i skolan av att förskoleklassen görs obligatorisk när inte själva innehållet förändras. De allra flesta barn går i förskoleklassen som det redan är. De allra flesta barn vistas i förskoleklassen många fler timmar per dag än de 3 garanterade timmarna. Så har det ju varit i många, många år. Barnen är alltså enormt stimulerade. Ändå ser vi inga förbättringar i skolresultaten. Jag förstår varför också. Mitt barn älskar sin förskoleklass. Han vill dit varje dag eftersom han vill - leka! Det han lär sig är ganska försumbart. Han har lärt sig några nya sånger och ramsor. Det är nog allt! Jag är inte missnöjd med det utan jag glädjer mig åt att han trivs och att han gillar att leka med sina kompisar. Jag anser nämligen inte att han är mogen att sitta i skolbänken flera timmar varje dag som man gör i 1:an. Jag tror inte att det vore särskilt bra för hans ut veckling. Det säger jag inte för att han skulle vara särskilt obegåvad utan för att han är just bara 6 år. Han kan redan läsa och det har han lärt sig av mig – i 5-10-minuterspass när jag ser på honom att han har lust för det. Vill han inte struntar vi i det – det kommer fler chanser.
Barn nu förtiden har långa dagar i skolliknande miljöer redan från 1 års ålder. Det verkar inte vara enbart positivt för dem. ADHD och andra bokstavskombinationer har ökat och skolresultaten har dalat. Kanske skulle barn må bra av mer tid hemma, i lugn och ro. När de är mogna för det behöver de en skola med bra lärare och bra innehåll under lagom många timmar varje dag. Barn har inte samma ork som vuxna. Små barn har inte samma ork som stora barn. Ändå utsätter vi våra minsta barn för mer än de större barnen. De små barnen har längre ”skoldagar” än de äldre. Barn på lågstadiet går på fritids efter skolan. Det gör inte de stora barnen (de är ensamma hemma i stället! ). Visst, de är på fritids för att leka men man ska ha klart för sig att de är inte i sitt hem och därmed kan de inte vila på riktigt. Det är bara att själv tänka sig in i att man skulle vara tvungen att spendera sin fritid tillsammans med många andra vuxna som man inte själv har valt att tillbringa sin tid med i aktiviteter man inte själv fullt ut styr över för att inse att det inte rör sig om vila. Vila är att vara i sitt eget hem och välja sina egna aktiviteter. Jag tror att vi sliter ut våra barn i förtid.
Vem som helst måste väl konstatera att det är något underligt som pågår när man vill göra lek (för det är det som pågår i förskoleklassen) obligatoriskt! Varför vill man det och varför säger ingen att det är underligt? Detta antyder att det finns ett annat, underliggande motiv (jag är nog paranoid, men vänta bara så får vi se….). De vill ha våra barn, hela tiden. Rätt vad det är sitter vi där med obligatorisk förskola från 1 år.

2 kommentarer:

  1. Så bra skrivet! Skulle barnens dag i dagis och skolan/fritids följa arbetslagstiftningen ...det blev väl kaos? Fin blogg!

    SvaraRadera