Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 14 oktober 2020

En annan approach

 S vill ha obligatorisk förskola från det att barnen är 2 år. Det blir intressant att se hur övriga partier ställer sig. Det är svårt att tro att ett så odemokratiskt och totalitärt förslag ska kunna gå igenom. Men den där idén om ett obligatorium ligger och skvalpar i bakgrunden lite här och var. 

Kd tycker inte om tvång. De vill att föräldrar i större utsträckning ska få välja hur de vill ha det med barnens omsorg. Kd vill också att man ska tona ner de utbildningsmässiga kraven på förskolan. Barn behöver kärlek och trygghet. Det är inte det pedagogiska innehållet som är viktigt utan att "bli sedd, få ett leende, en trygg famn att vila i" för de yngre barnen. Men när det gäller familjer med bristande kunskap i svenska ska det inte riktigt funka på det sättet. Då ska valfriheten inskränkas. Då ska en obligatorisk språkförskola gälla för barn över 3 år. Det ska vara som ett skydd för de barnen, så att de inte halkar efter i skolan. Det ska vara som en del i integrationen och en förebyggande insats mot kriminalitet då elever som inte klarar grundskolan har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden.

Det låter ju fint. Men samtidigt...vet man verkligen om hur barns inlärning av språk fungerar? Har man studerat barn som kommit till Sverige senare än vid 3 års ålder...vid 6, vid 8, vid 10? Hur har det gått för dem med svenskan? I skolan? Hur blir det i förskolan om många andra barn inte kan svenska? Vad lär sig barnet då? Hur mycket svenska får barnet höra i förskolan...finns det vuxna nog för att verkligen åstadkomma en ordentlig språkinlärning? Tänk om barnet hamnar i ett språkglapp...där det får höra och prata och träna för lite svenska och inte heller träna på sitt eget hemspråk? Vad händer med barnets utveckling då? Har politiker tillräckligt på fötterna för att ta ett så stort beslut? Jag tänker att ett barn som är med sin mamma, pappa och ev syskon får höra, använda, träna, på sitt eget språk mycket och att detta gör något med hjärnan...det ger en språklig säkerhet som kan användas till andra språk också. Ett barn som tillbringar timmar utan den intensiva språkkontakt mamma-barn-samvaro innebär riskerar att gå miste om något som är väldigt viktigt både för språkutvecklingen men också för den allmänna utvecklingen. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar