Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 25 oktober 2020

Medlen helgar målet

 Jag har skrivit om den många gånger tidigare...den där frasen...den som alltid poppar fram när det skrivs om förskolan. "Barn som gått i förskola presterar bättre i skolan senare än de som inte gått i förskola." Den dyker upp i alla artiklar som handlar om förskola. Nu har Ulla Waldenström, barnmorska, beteendevetare och professor i reproduktiv hälsa, skrivit om just den här frasen i Svenska Dagbladet.

Hon startar med att skriva om alla förslag som kommit angående en obligatorisk förskola...att Alliansen föreslagit obligatorisk förskola för barn till nyanlända från 3 års ålder...att jämlikhetskommissionen föreslagit obligatorisk förskola för alla från 3 års ålder...att Stockholms handelskammare från 4 års ålder,..liberalerna från 5 års ålder...och att nu en grupp av socialdemokrater föreslagit det från 2 års ålder.

Ulla menar att förslagen inte grundas på fakta utan på tro och förhoppningar om förskolans potential och att skyldigheter är bättre än rättigheter. Och så var det den där frasen..."barn som gått i förskolan presterar bättre i grundskolan och tidigare i livet och det är därför viktigt att en likvärdig tillgång till förskolan försäkras genom lagstiftning." 

Jag har alltid retat mig på den där frasen...för det sunda förnuftet säger liksom att det inte kan stämma. Om det vore så skulle hela mänskligheten dött ut för länge sen...förskolan är ny och folk har faktiskt presterat rätt bra genom åren ändå. Och så är vi ju lite unika häruppe i Norden...det finns andra länder där barn inte alls går i förskola lika mycket som här och ändå verkar det gå bra. Och så räcker det väl med att titta på hur det ser ut här i landet för att fatta att det inte kan stämma...fler barn går i förskola och börjar tidigare och får allt längre skoldagar och ändå har skolresultaten gått nedåt och inte uppåt. Med tanke på hur många barn som går i förskola här i landet borde den svenska skolan vara ett under ar prestationer vid det här laget. Men så är det ju inte. Men med sunt förnuft kommer man inte långt...och därför behövs forskning.

Och det är därför väldigt roligt att Ulla skriver om det här...för hon presenterar forskning...

och börjar med att säga att det faktiskt inte finns någon aktuell svensk forskning. Det går väl inte att forska heller förstås...det finns ju inte något jämförelsematerial längre...alla barn går i förskola. Men det finns forskning i andra länder...

- I Finland är många fler barn hemma än i övriga Norden och därför går det att göra jämförande forskning. Och det har man gjort. Och man kom fram till att barn som vistats i förskolan, oberoende av vid vilken ålder de börjat, inte hade bättre resultat än barn som börjat i förskoleklass. 

- Det finns en OECD-rapport som omfattar barn i 54 länder. Barn som hade gått i förskola hade bättre resultat vid 15 års ålder jämfört med barn som inte hade gjort det....MEN när man kontrollerade skillnader i barnens bakgrund försvann de skillnaderna. Det var inte förskolan som var orsaken till att barnen presterade bättre...det var deras allmänna bakgrund. 

Ulla menar att beslut om barnen inte kan baseras på gissningar. Hon skriver att "beslut utan kunskap om hur förskolan påverkar barnens utveckling kan i längden bli dyrköpta för barn, föräldrar och alla skattebetalare. Och mer dyrköpt om grundläggande fri- och rättigheter åsidosätts, som föräldrars ansvar för sina barn." 

Det är fantastiskt att någon punkterar myten om att förskolan ser till att barnen blir bättre i skolan sen. Och det är stort...om man tänker på det...för den punkterade frasen gör att förskolan helt tappar sin betydelse som första steget i barnens utbildning...och varenda beslut som tagits om förskolan grundat på det där antagandet var värdelöst...och varenda artikel som skrivits om den fantastiska förskolan som är helt av nöden för våra barns utbildning kan kastas i papperskorgen...De stämmer nämligen inte. Våra barn fostras och "utbildas" i institutioner som baseras på lögner. 

Nu är frågan bara...vad händer nu då? Nu när Ulla visat på att den där frasen är falsk och inte stämmer. Vad händer nu då? Lyssnar någon? Kommer något att ändras? Får vi se den där frasen igen? Många frågor...men svaret vet vi nog redan. Inget kommer att ändras. Den fastlagda sanningen ligger nog lika fast som vanligt. För det här är ingen vanlig sanning. Det är en statssanning. Och att den sanningen är falsk spelar ingen roll. Den är sann ändå. För så är det bestämt. Medlen helgar målet. 






2 kommentarer:

  1. Oerhört intressant. Så bra att detta kommer ut! Om staten tycker det är viktigt att nyanländas barn får höra mer svenska på dagarna finns det ju massor av andra saker att göra. Billigare alternativ än heldags förskola för alla. Fler öppna förskolor till exempel, sångstund, sagostund på bibliotek. Studiecirklar som Mini Vän i Umeå, där föräldrar från olika kulturer samlas söndag eftermiddag på stadsbiblioteket för att diskutera föräldraskap - medan barnen leker svenska lekar med en annan ledare i rummet intill. Jag och säkert många andra skulle kunna tänka mig att jobba som volontär med något sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så...att det finns massor av andra...och mycket trevligare...sätt att ordna integrationen! Det låter helt underbart med den där studiecirkeln du berättar om!

      Radera