måndag 29 april 2019

Skolstress...

I skolan är det lite hit och dit. Förskjutningar har skett. Man läser ibland om att elever känner stress i skolan. Var tredje 16-åring lider av allvarliga stressrelaterade problem. Unga kvinnor är mer stressade än de unga männen.

Vad ser man av det här då...som skolförälder? Ja, det vet ju bara var och en. Jag tycker mig se en hel massa saker. Som att i vissa ämnen ges inte läxor alls. Tex i matte...både på mellan- och lågstadiet är det borttaget sen ett par år. Barnen berövas alltså repetition...om nu inte föräldrarna har lust att ge sina barn läxa. I språk är det också lite si och så med läxorna...det kan komma nån nångång. Men det finns inga rutiner. Och glosor, starka verb, texter, grammatikparagrafer...inga läxor där heller längre. I läsämnena...inga läxor...men stora prov och uppsatser med jämna mellanrum. Prov och uppsatser som inte rättas så att eleverna kan få ut något av rättelserna. Eller så lämnas de aldrig tillbaka alls. Och vi föräldrar får absolut inte se våra barns prov eller uppsatser. De får inte tas hem.

Man tänker och grunnar...försöker rota i det som barnen gör och lyssna på vad de säger...

I vissa ämnen är det stiltje...i språken till exempel. Min son i åk 3 på gymnasiet berättar att på alla de tre åren han haft engelska på gymnasiet har läraren inte haft en enda grammatiskgenomgång och inga textstudier tillsammans i klassen har heller förekommit. Undervisningen sker i form av självstudier. Det är slappt tempo. Man sitter av tiden. Men med jämna mellanrum ska eleverna skriva uppsats. Formen är viktig. Inledning, olika argument i varsin paragraf, en ordentlig tes och så en avslutning. Språket kan vara bra men betyget kan ändå bli lite halvtaffligt...om själva ämnet för uppsatsen inte behandlats väl nog, eller om det inte finns tillräckligt många linking words, eller om tesen är svag, eller argumentationen bristfällig. Eleverna lär sig engelska genom att skriva engelska. Hur språket utvecklas...vilka nya ord som tar sig in i språket, vilka nya konstruktioner som inkorporeras i elevernas språk, vilka grammatiska strukturer som används...är ingen som direkt verkar vara intresserad av, i alla fall inte läraren. Den nöjer sig med att kontrollera det eleven producerar. Eleven drivs inte framåt av läraren att bli bättre. Arbetsbördemässigt är det slappt...men stressen är stor eftersom eleverna inte riktigt vet vad som krävs, eller hur den ska bli bättre, eller hur den egentligen presterar.

I andra ämnen är det mer rättframt...i matte, fysik, kemi...där handlar det om att lära sig fakta och sedan visa vad man kan. Arbetsbördan är stor men stressen relativt liten eftersom eleven vet vad som ska göras och vad som förväntas och förstår att arbetar man mycket går det bättre och arbetar man lite blir det inte så värst.

I andra ämnen är det en kombination av de två ovanstående tillstånden. Och nu kan jag inte låta bli att visa ett exempel som gör det extra tydligt exakt hur stor skolstressen kan bli. Lagom till påsk fick ett av mina gymnasiebarn ett hemprov i historia. Provet skulle göras under påsklovet. Bara det...Men ännu värre...uppgiften var stor, minst sagt, och inte förberedd genom undervisning om de aktuella historiska momenten. Here goes!

1. Nationalismen växte sig allt starkare inom det Osmanska riket (ungturkarna). Folkmord mot kristna minoriteter ägde rum. Redogör för hur den tidens nationalism påverkade riket och dess kristna befolkning. Koppla an till hur dagens Turkiet ser ut gällande bland annat Erdoğans makt och fängslandet av oliktänkare. Vilken betydelse kan detta ha för framtiden?
2. En del länder har erkänt massmorden i det Osmanska riket som ett folkmord medan andra förnekar det. Ett land som än idag förnekar att det som ägde rum var ett folkmord är Turkiet. Vilka konsekvenser kan det bli om man inte erkänner folkmordet? Vilka konsekvenser kan det bli om man erkänner folkmordet? Vilken betydelse kan detta få i framtiden?
3. Vissa menar att Srebrenica massakern var ett folkmord medan andra anser att kalla det för folkmord är fel. Vad är problematiken med att människor uppfattar massakern olika? Hur kan dessa olika uppfattningar gällande om det var ett folkmord eller inte, ha för påverkan i framtiden inom regionen?
4. Vi har gått igenom folkmordet i det Osmanska riket och Srebrenica. Finns det likheter och skillnader med andra folkmord som du känner till? Hur har detta folkmord påverkat landet? Hur ser det ut idag? Vilken betydelse kan händelsen få för framtiden?
Skriv arbetet i Word. Times new roman, storlek 12, radavstånd 1,5.
Inlämning senast fredag v, 16. MAX 4 sidor.

Och så bedömningskriterierna! 
E- nivå
Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser
Dessutom kan eleven dra några enkla slutsatser om vad skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden kan ha för betydelse för framtiden.
C- nivå
Dessutom kan eleven utförligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser
Dessutom kan eleven dra några välgrundade slutsatser om vad skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden kan ha för betydelse för framtiden.
A- nivå
Dessutom kan eleven utförligt och nyanserat redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser
Dessutom kan eleven dra några välgrundade och nyanserade slutsatser om vad skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden kan ha för betydelse för framtiden.

Ja, det var lite att bita i. Stort och tungt och om det ska skrivas ordentligt förutsätter det stora bakgrundskunskaper både om de osmanska riket, Turkiets nutida situation, balkankrigen...Många saker att skriva om...och pressa ihop på 4 sidor.

Jag är inte förvånad över att skolstressen är stor. 

7 kommentarer:

  1. Usch vilka luddiga bedömningskriterier. "Välgrundat" eller "välgrundat OCH nyanserat"?? Visserligen är ämnet intressant, jag undrar vad jag själv skulle få för betyg om jag försökte? Det känns väldigt godtyckligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns godtyckligt! Sonen undrade vad läraren skulle snickra ihop...han menar att det är lätt att be andra göra svåra saker men kanske inte lätt ens för en vuxen när det kommer till kritan...och ingen får reda på hur en vuxen, i ämnet utbildad person, skulle lösa uppgiften!

      Radera
  2. Jag blir stressad bara att läsa instruktionerna till den där uppgiften...
    Vad gäller läxor tror jag nog att många lärare skulle vilja ge läxor men de får inte. Föräldrar har protesterat. För HUR ska föräldrarna orka tvinga sina barn (och hur ska barnen orka) göra läxor efter kl 19-20? Efter lång dag på skola, fritids och sen fotbollsträningen, scouterna och... Jag vet lärare som slutat ge läxor pga föräldrarnas krav.
    I språk har jag alltid stått på mig och gett 20 glosor i veckan och ett litet grammatikmoment.Tycker egentligen att man skulle kunna ge 30 ord på gymnasiet + textstudium, grammatik och ett par sidor i övningsboken, men du kanske kan tänka dig vilket ramaskri som skulle uppstå i klassrummet. När jag sedan dessutom har mage att påpeka att de inte bara ska plugga in veckans ord,utan REPETERA förra veckans, ja, att de egentligen ska repetera alla ord de nånsin haft i läxa, att de lär sig för LIVET och att de alltid borde ha en engelsk och en tysk bok på nattduksbordet att läsa en bit i varje kväll, ja, då blir eleverna chockade/arga/förtvivlade.
    Du har helt rätt i att skolan ställer både för låga OCH för höga krav, samtidigt.
    Och lösningen på allt det här? Ja, enligt mig samma lösning som på många andra problem: se till att det finns en vuxen hemma när barnet kommer från skolan, som kan kontrollera skärmtiden samt tillhandahålla motion,vila, mat och läxhjälp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske är så att föräldrar har fått stopp på läxkulturen? Det är tyvärr inget som skolan informerar om...förändringar sker bara...lite glidande och sen har det blitt något annat! Vad härligt att det i alla fall fortfarande finns lärare som jobbar lite mer traditionellt och tror på vikten av repetition!

      Och din lösning...låter mycket rimligt! I kombination med en bra skola med tydligt innehåll, tydliga krav, tydlig återkoppling både till elever och föräldrar och lagom långa skoldagar skulle det nog kunna ordna sig!

      Radera
    2. En till sak angående mitt inlägg ovan att alla barn borde få ha en förälder eller annan vuxen som tar emot dem när de kommer hem. "Alla har inte den ekonomiska möjligheten" kommer nu protesten. Då skulle jag vilja föreslå att alla hushåll som HAR två inkomster och HAR råd att låta ena föräldern gå hem klockan 14 varje dag gör det. Om alla dessa föräldrar hämtar sina barn kl 14, så får de barn som verkligen är nödda och tvungna stanna på fritids MINDRE grupper där de kan få förstklassig läxhjälp och omvårdnad av de vuxna som finns där. Det vore väl det mest rättvisa?
      Och har man verkligen inte råd att låta ena föräldern gå hem kl 14 ALLA dagar i veckan kanske man kan göra det tre dagar i veckan, mån-ons? På torsdag hämtar sen mormor och på fredag får barnet vara hos en granne eller en kompis med hemmavarande förälder.

      Radera
    3. Jag håller med dig om att så borde alla resonera...men jag tror att det är en omöjlighet i detta landet. Det har bedrivits en uttalad politik angående familjerna sedan 70-talet som går ut på att det inte ska gå att leva på en lön, och som har gått ut på att förändra vårt tänkande kring familj och barn och arbete. Vi är hjärntvättade. Och vi har dessutom världens högsta skattetryck vilket till stor del beror på att vi får en sån enorm "service" i form av billig barnomsorg. Att betala all denna skatt och sedan dessutom vara tvungen att betala priset för avigsidorna av vårt system...nä, det går inte ihop sig.

      Politik går väl ut på att ge folk redskap att leva de liv som staten anser önskvärda. Om alla signaler staten sänder ut går ut på att föräldrar arbetar och barn är i verksamhet är det otroligt svårt att gå emot strömmen.

      Grannar och mormödrar är ju förresten inte så väldigt ofta hemma på eftermiddagarna. Civilsamhället är så nedmonterat att bara det är avskräckande om man vill vara hemma på dagarna - det finns ingen annan där liksom! Det är tomt!

      Radera
  3. Måste förtydliga...som individ är det förstås så att man måste vrida och vända på varje sten för att kunna skapa det liv man vill ha...särskilt om man har som mål att kunna ta hand om barn och hem...kort sagt bli hemmafru! MEN det är inte rätt att staten suger ut föräldrar genom att särbeskatta oss, inte ta hänsyn till försörjningsbörda...ta ut enorma mängder skatt från oss för att kunna vidmakthålla en enorm offentlig sektor. Vi som väljer hemmavaro får ju foga in oss i två system på samma gång liksom...vi måste bidra till allt det staten vill erbjuda alla som väljer rätt samt bekosta vår egen omvårdnad av barn och hem. Detta i kombination med massiv och stadig propaganda har gjort att folk i gemen varken har tankekraft eller ekonomiska muskler att välja en annan, lugnare livsstil särskilt lätt.

    SvaraRadera